Tags

, , , , , ,

Terwijl ik zelf aan het schrijven was, mijn bestseller over de heer Messi, bedacht ik dat ik dit boek nog in de kast had staan. Ik had al wel eens een verhaal gelezen, maar het hele boek nog niet. En met een voorwoord van Edwin Winkels, moet het wel de moeite waard zijn.

Veel voetbal biografieën zijn bagger, papierverspilling, saai of onvolledig. Of erger nog, een combinatie van die kwalificaties. Heel veel voetballers zijn gewoon niet interessant genoeg, te veel uitgevers willen te vroeg cashen, voordat een ander het doet. Daarbij is Messi niet de meest boeiende persoon. Als voetballer fascinerend, ongeëvenaard, een genot om naar te kijken, maar kijk eens een interview en je krijgt niet echt de neiging om een boek over de goede man te lezen.

De Catalaan Puntí deed wat je van een goede schrijver mag verwachten. Niet te dicht op de hoofdpersoon gaan staan, niet te veel beschrijven, maar afstand nemen en omschrijven. En dat bleek de juiste keuze. Hij kijkt naar bijzaken, die ineens heel belangrijk blijken te zijn. Hij vergelijkt de legende met voetballers, maar dan alleen op bepaalde aspecten van het leven als voetballer. Hij vindt informatie elders en gebruikt dat om zijn eigen mening te vormen. Hij is gewoon een goede schrijver. Paar voorbeeldjes van mooie eerste zinnen van een hoofdstuk. “Er zijn weinig spelers die tijdens een wedstrijd beter wandelen dan Messi.” , “Ik vraag me weleens af wanneer Maradona zich realiseerde dat Messi beter was dan hij, als hij zich dat tenminste ooit heeft gerealiseerd.” en “Het verstrijken van de tijd maakt legendes almaar groter en geeft ze een mysterieuze uitstraling.” 

Het boek hielp mij de beste voetballer aller tijden beter begrijpen. En dat hielp weer bij meerdere hoofdstukken van mijn eigen boek. Maar belangrijker, ik heb een mooi boek gelezen, een goed boek in een genre waar dat eerder uitzondering dan regel is.

Citaat: “De neiging om ze te vergelijken, de behoefte om hun tweestrijd op te hitsen, zet hen vaak op hetzelfde plan, maar Messi – die tweeënhalf jaar jonger is dan de Portugees – viel in werkelijkheid al veel eerder op door zijn wervelende spel. Hij zou evengoed gescoord hebben en record hebben gebroken en Gouden Ballen hebben gewonnen. Christiano daarentegen is meer Christiano dankzij Messi. Dat is het grote verschil.” (p.52)

Nummer:            23-045

Titel:                   Messi. Stijloefeningen (Tot Messi. Exercisis d’estil)

Auteur:               Jordi Puntí

Taal:                   Nederlands (Catalaans)

Jaar:                   2018

# Pagina’s:          190 (14748)

Categorie:           Voetbal

ISBN:                 978-94-004-0420-5

Themaweek 154: Boeken

Meer:

Simon Kistemaker
Rene van der Gijp
Johan Cruijff (Pieter van Os)
Zlatan Ibrahimovic
Frits Korbach
Andy van der Meijde
Michel Boerebach
Steve Mokone
Diego Maradona
Kuif den Dolder
Thomas Skuhravy
Toni Schumacher
Stefan Effenberg
Abdelhak Nouri
Johan Cruijff (Auke Kok)
Louis van Gaal
Johan Cruijff (Nico Scheepmaker)


Klaas Jan Huntelaar