Tags

, , , , , , ,

15-048Sjoerd Mossou – Avondje NAC

“Dan heb je geen leuk seizoen”, reageerde de boekverkoper toen ik dit boek op de toonbank neerlegde. NAC stond op dat moment onder de streep en degradeerde uiteindelijk ook. Nu moet juist een boekverkoper weten dat er mooier te schrijven valt over tragiek dan over lyriek, maar zo ver ging ons gesprek niet.

Een dik jaar eerder mocht ik een helft mee Ballen op de Berg. Ik stond in de spits. Slechts een enkele keer geraakten we over de middellijn. Twee keer dacht ik richting de goal te kunnen. De tweede keer volgde er een sliding net buiten de zestien, dus heb ik maar een keer een poging gedaan het de keeper lastig te maken. Het was een moeilijke hoek en ik wist dat er een goede keeper op doel stond. De bal ging ruim naast. Sjoerd Mossou heeft dus geen bal van me tegen hoeven houden.

Maar die wedstrijd begint met terugwerkende kracht wel een dure wedstrijd te worden. Boeken van blogbroeders Tom Bodde, Rodney Rijsdijk en Joris van de Wier, abonnementen op Panenka en Staantribune, maar ook boeken van tegenstanders van die middag als Willem Vissers en Sjoerd Mossou, mijn boekenkast heeft er bijna een eigen plank voor gereserveerd.

Sinds die middag volg ik Mossou wat intensiever. Op Twitter, maar vooral ook zijn columns in het AD. Op zondagavond mag hij soms aanschuiven bij Studio Voetbal. Hij is daar zeker een versterking, al is hij met de pen (tekstverwerker) sterker dan aan tafel. Zonder twijfel zijn sterkste kant is wanneer hij over zijn eigen clubje schrijft.

Vol liefde, maar zeker geen blinde vlek, beschrijft Mossou waarom hij zo van NAC houdt. Van kleine observaties tot tig keer hervertelde verhalen, van de kroeg tot de tribune, van trainingsveld tot avondje NAC, van portretten van echte clubmensen tot legendarische wedstrijden, Mossou weet NAC, een voor mij vreemde club, tot leven te brengen.

Prachtig boek, voor alle voetballiefhebbers, vertaal NAC gewoon naar je eigen clubje en je zal het begrijpen.

Citaat: “Het zijn van die records waar ze in Breda oneindig trots op zijn. De prijzenkast mag dan leeg zijn, het bestuur maakt er al jarenlang een zooitje van, en misschien degradeert NAC binnenkort wel weer een keer, maar Bredase supporters drinken het meeste bier, veel meer dan al die andere clubs. Dat is ook wat waard.” (p.83)

Nummer: 15-048
Titel: Avondje NAC
Auteur: Sjoerd Mossou
Taal: Nederlands
Jaar: 2012
# Pagina’s: 174 (9973)
Categorie: Voetbal
ISBN: 978-90-452-0166-5

Meer:
Het gras van Londen
Twitter
AD

Avondje NAC:
8 weekly
Omroep Brabant
Football Culture

Themaweek 2. Voetbalboeken