Tags

, ,

Anderhalf jaar geleden begon ik met het schrijven van mijn nieuwe boek. Deze week is het klaar. Een themaweek over de totstandkoming van Messi in de kelderklasse.

Mijn vorige boek kwam uit in de herfst van 2022. Het seizoen daarvoor had ik mijn eigen team geobserveerd en een boek geschreven over het eerste volledige seizoen na de coronapandemie. Het werd ‘Het jaar van de gastspeler’, een boek over een team dat te oud werd om elke week 11 fitte spelers op te stellen.

Ondertussen ging het in de kantine natuurlijk al weer over het nieuwe seizoen. Een seizoen waar ook al het een en ander gebeurde. Meteen een vervolg schrijven leek me niets. Tot op een donderdagavond na een training me wat te binnen schoot: Hoe zou een complete buitenstaander hier naar kijken. Die complete buitenstaander had ik ook al snel: De beste voetballer ter wereld.

Wat als Messi op zondagochtend zou meevoetballen? Hoe zou hij reageren? Zou hij het spel herkennen dat maar heel weinig lijkt op het voetbal uit zijn leven?

Fictie dus, voor het eerst. Het ‘What if”-genre sprak me aan, mits goed geschreven. Voorbeelden zijn The Plot against America (Philip Roth), Rodham (Curtis Sittenfeld), Making History (Stephen Fry), Het meisje uit Buenos Aires (Tomas Ross) en Time and time again (Ben Elton). Grote schoenen om te vullen. Extra voordeel: ik hoef mezelf niet te censureren. Wanneer je je teamgenoten in een boek schrijft, laat je altijd iets weg, iets wat beter niet gepubliceerd kan worden. Nu verzin ik alles, hoogstens krijg ik op zondagochtend wat extra inspiratie.

Themaweek 152: Messi in de kelderklasse