Tags

, , , , , , , ,

De Muur 43.inddDe Muur 43 – Erik Brouwer – De Walthours

Brouwer zoekt en zal vinden. Dus als hij in de VS is voor een klus, doet hij meteen even een andere klus er bij. De Walthours. Interessante familie, de Planckaerts van de VS, heersend op de fiets. En dus gaat hij de archieven in, spreekt nazaten en probeert nog wat oudere liefhebbers te vinden.

Stop dat allemaal samen en je hebt een boek. En daar zit ‘m net de crux. Zijn de Walthours interessant genoeg voor een heel boek? Zou het niet gewoon een lang verhaal zijn geweest, desnoods met dubbele lengte. Want ook al las ik met plezier het hele boek tot het eind, ik had toch het idee dat het me niet veel meer interesseerde. Ik had wel door dat de familie uit elkaar viel, dat de broers elkaar niet meer mochten. Dat hun zonen, neven dus, daar automatisch in meegingen. Dat niet iedereen in de VS de familie mocht. Daarvoor had ik geen 192 bladzijden nodig. Is de familie zo geweldig bijzonder? Was de winnaar van de Ronde van Vlaanderen 1927 niet een stuk interessanter? Of de nummer vier uit de Giro 1931? Willekeurige voorbeelden overigens.

Maar goed, het kan ook aan mij liggen, ik vond eerdere boeken en verhalen van Brouwer gewoon beter. Ligt waarschijnlijk niet aan hem, maar aan het onderwerp. De Walthours waren goed, maar tussen de regels door lees je wel dat ze niet zo geweldig waren als ze soms leken. Ook niet zo sympathiek.

Citaat: “Neem ik steroïden, groeihormonen of bloeddoping, of kies ik voor mijn geweten en kies ik een pad met minder glorie en minder financiële beloningen? Ik kwam tot de conclusie dat ik mijn familienaam met waardigheid wilde vertegenwoordigen en die naam niet wil bezoedelen voor tijdelijke populariteit en geldelijk gewin.” (p.178)

Nummer: 14-017
Titel: De Muur 43 – De Walthours
Auteur: Erik Brouwer
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 192 (2903)
Categorie: Wielrennen
ISBN: 978-94-623-1005-6

Meer:
42 41 40 39 38 37 36 35 34 33 32 31 30 29 28 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1