Tags

, , ,

Nummer  155
Artiest  Wiegels Wjukkelmasine
Titel  Yn de rein
Jaar  1992
Wikipedia  Wiegels Wjukkelmasine
Website  Facebook
Tekst  cd-boekje

Vier jaar woonde ik in Leeuwarden. En ook al heeft men in de hoofdstad van de provincie weinig met Friesche cultuur, ik had dat wel. De taal is lastig voor buitenstaanders, maar wel erg geschikt voor popmuziek. Meer nog dan het Nederlands. Ik ontdekte een aantal bands die ik erg leuk vond, graag beluisterde. Verstond en passant ook nog een paar woorden, leerde wat bij.

Op het eerste bevrijdingsfestival dat ik bezocht, Leeuwarden 1992, trad Wiegels Wjukkelmasine op. Wiegel was destijds Commissaris der Koningin in Fryslan, zijn helikopter werd gekozen als bandnaam. Leuk bandje. Vrolijke muziek, eigen stijl. Daar moest ik meer van weten.

Twee cd’s staan er nu in de kast en nog een derde er naast van de Wjukkels, een afsplitsing nadat de band er mee ophield midden jaren negentig. Op YouTube is het erg lastig om wat terug te vinden, van de vele mooie nummers hebben slecht een paar het gebracht tot digitaliseren. Niet het eerst door mij gekozen ‘Gean net nei de sted’, maar het net zo mooie ‘Yn de rein’ is daardoor in deze lijst beland.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.