Tags

, , , , , ,

14-013Tommy Wieringa – Een mooie jonge vrouw

Het boekenweekgeschenk van 2014. Vele lovende recensies kwamen langs, dit was het jaar dat het geschenk eindelijk eens niet teleurstellend was. Nu vond ik De Kraai inderdaad niet het hoogtepunt in het oeuvre van Abdolah, was Een tafel vol vlinders inderdaad teleurstellend, maar vond ik Heldere hemel juist weer wel erg leuk van Lanoye.

Nu heb ik Wieringa ondertussen twee keer kort mogen ontmoeten. Literaire avond waarbij hij ook nog eens signeert. Vele gesigneerde boeken staan er al in mijn kast, maar ik heb zelden een schrijver gezien die zo plichtmatig een krabbel in een boek zet, zo ongeïnteresseerd. Dat zegt niets over de schrijverscapaciteiten van de auteur, maar het geeft wel aan hoe je begint aan een boek.

Het gegeven van dit tussendoortje is erg leuk. Een mooie jonge vrouw, welke man fantaseert er niet over, al dan niet stiekem? En als ze dan ook nog eens jou wil, dan lijk je het te hebben gemaakt als kerel. Maar er komen altijd probleempjes om de hoek kijken.

Er komt natuurlijk een kind, hij gaat natuurlijk vreemd, ondanks dat hij al een mooie jonge vrouw heeft en wordt uiteindelijk uit huis gezet. Een tragisch einde, zoals dat hoort in de literatuur. Want, waarschijnlijk door zijn houding, heb ik de indruk dat Wieringa heel graag literatuur wil schrijven. Hij wil niet een goed boek schrijven, hij wil geen verhaal vertellen, hij wil schrijver zijn. En ondanks zijn ontegenzeggelijk talent, heeft hij mij nog niet overtuigd. Op televisie maakte hij interessante programma’s, zijn verhalen zijn leuk, zijn columns de moeite waard, maar volgens mij zou hij een betere schrijver kunnen zijn, als hij niet zo graag een legendarisch auteur zou willen zijn.

Nu heeft hij een grappig verhaaltje geschreven over een midlifecrisis, misschien alleen te begrijpen door degenen die weten waar dat over gaat (ik heb de leeftijd, maar heb nog niet de neiging om een motorrijbewijs te halen), voor anderen is het gewoon een verhaal over een klootzak die krijgt wat hem toekomt. Een begrijpelijke klootzak, maar zoals in sommige recensies (zie onderaan) ook al stond, is de rol van de titelfiguur niet echt begrijpelijk. Is het zo moeilijk voor een man om een geloofwaardige vrouw te schrijven?

Leuk boekenweekgeschenk dus, maar niet het hoogtepunt van het laatste decennium zoals ik ook las. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij en mijn vooroordelen liggen.

Citaat: “Niemand liet een traan om de kippen. Met varkens en koeien was dat anders. De apocalyptische beelden van mannen in witte pakken die dode varkens en koeien met grijpers in vrachtwagens laadden, stonden veel mensen op het netvlies gegrift. Bij een uitbraak van een vogelgriepvirus werden alle kippen vergast, waarna slecht betaalde en nauwelijks geïnformeerde studenten of asielzoekers de stallen kwamen leegruimen.” (p.34)

Nummer: 14-013
Titel: Een mooie jonge vrouw
Auteur: Tommy Wieringa
Taal: Nederlands
Jaar: 2014
# Pagina’s: 94 (2094)
Categorie: Fictie
ISBN: 978-90-5965-234-7

Meer Wieringa op gerbie.nl:
De familie onderweg
Joe Speedboot

Recensies:
Hanta
Volkskrant
NRC
Nu.nl
Tzum
Athenaeum
Humo
Parool