Tags

, ,

Nummer  195
Artiest  Daniël Lohues
Titel  Hier kom ik weg
Jaar  2008
Wikipedia  Daniël Lohues
Website  Lohues.nl
Tekst  Muzikum

Al vele jaren ga ik samen met Romano (geboren Drent) naar het theater. Een keer per jaar, Daniël Lohues bekijken. Soms lopend, hier in Goor, soms iets verder weg, we zijn al in Zutphen, Enschede en Almelo geweest. Maar dat we elke show willen zien is duidelijk.

Na zijn loopbaan met Skik dook de Drentse bard ineens op in de theaters. Het bleek een voltreffer. Na het korte ‘Moi’ aan het begin speelt hij wat liedjes, vertelt tussen de nummers door wat verhalen, soms over de liedjes en hoe die ontstonden, soms over zijn reizen naar de Verenigde Staten, dan weer over zijn jeugd, zijn Erica, zijn leven. Het Nedersaksisch is belangrijk voor hem. En ook daarover kan hij mooi vertellen.

Maar vooral maakt hij prachtige liedjes. Elke show, elk toer weer een nieuwe CD. En dan tussendoor nog samenwerken met andere artiesten, als producent werken, je vraagt je wel eens af waar hij de tijd vandaan haalt. Al is alles wat er in zijn leven gebeurt meteen weer inspiratie voor nieuwe nummers.

‘Hier kom ik weg’ is een soort culthit geworden ten oosten van de IJssel. Drenten, Tukkers, Achterhoekers, Groningers, allen hebben ze het nummer omarmd als het onofficiële volkslied van het Nedersaksische taalgebied.

De belangrijkste regels zijn ongetwijfeld:
Jij woont hier ver vandaan, zeggen ze elders in het land
Dan zeg ik, insgelijks, u ook, a’j ’t ziet van dizze kant

Het minderwaardigheidscomplex dat vele Oosterlingen toch hebben zodra ze aan de verkeerde kant van de IJssel zijn beland, wordt op deze manier juist mooi omgedraaid. Nieuw elan, nieuw zelfvertrouwen. De zwarte cross, dit lied, het helpt allemaal voor velen.

Zelf voel ik dat allemaal niet zo sterk, al moet ik toegeven dat ik zodra ik bij Zutphen in de trein of bij Deventer op de autobaan over de IJssel mijn deel van het land weer binnenkom, ik me wel weer thuis voel. Dus zit er, ook voor mij, wel een deel herkenning in het lied.

Al moet ik toegeven dat ik zo een ander nummer van Lohues had kunnen kiezen. Deze of deze bijvoorbeeld. Of toch dit of deze. Of een van de vele andere nummers. Wat een schitterend oeuvre is deze man bij elkaar aan het schrijven!

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212