Tags

, , , , , , ,

06-043Paul Rood – Groot verzet (06-043)

Ik kende zijn naam niet, toen ik in mijn favoriete tweedehands boekenzaak ineens zijn boek in mijn handen heb. De ondertitel ‘een wielerkampioen weerstaat de drugsscene’ fascineert. Ik nam het dus mee en las het toen ik een paar weken geleden de Tour bezocht.

Volgens de achterkant is het boek een ‘geromantiseerde biografie’. Volgens mij dus een autobiografie en zo leest het ook. De heer Rood heeft tijd genoeg gehad om te schrijven, maar niet genoeg om nog eens te lezen. Vele taalfouten sieren het boek. Slordig, jammer. Wel slaagt de schrijver er extreem goed in om de lezer het boek in te zuigen. Vanaf de eerste pagina is mijn aandacht volledig bij het boek en wil ik snel verder. Lezenswaardig dus.

Waar de schrijver echter meteen in slaagt, is dat de lezer, ik ben bang zonder uitzondering, een antipathie opbouwt voor de schrijver. Wat een ongelooflijke irritante eikel! De maatschappij dit, de burgerlijkheid zo, ik mag graag iets kritisch lezen en vele observaties kloppen zelfs nog, maar het is onmogelijk om ook maar een spoortje sympathie te vinden voor Rood.

Dat het een wielerboek is, leek me erg lang ook flink overdreven. Pas op bladzijde 140 gaat het voor het eerst over wielrennen. Onze held heeft dan al flink wat sores achter de rug. De geflipte student heeft namelijk het idee dat het snokkelen van drugs een goede manier is om tegen de maatschappij in opstand te komen. Dat hij in Zweden opgepakt wordt en veroordeeld is, is volgens hem nog steeds allemaal de schuld van anderen. Mislukte ontsnappingspogingen en overplaatsingen volgen zich op, totdat het hem daadwerkelijk lukt te ontsnappen.

Wielrennen is, eenmaal terug in Nederland, zijn enige bezigheid en al snel blijkt hij een talentvolle baanrenner te zijn. Hij heeft echter wel een probleempje. Hij staat op de internationale opsporingslijst, hij moet zijn straf nog uitzitten in Zweden. In hoofdstuk 36 begint dan ineens de ommekeer. Zijn fiets wordt gestolen en hij komt een heroïnehoertje tegen. Rood lijkt ineens een ‘born again Christian’. Hij ziet eindelijk in dat drugs gevaarlijk zijn en wordt van voorstander ineens een fanatieke tegenstander. Misschien kan hij de blonde schoonheid wel redden? Hij schrijft de koning van Zweden, gaat vrijwillig zijn gevangenisstraf uitzitten en hoopt een alternatieve afkickmethode wereldwijd te promoten.

Vreemd boek, dat ik desalniettemin erg snel en gefascineerd gelezen heb. Het boek roept wel veel vragen op, tenslotte kan ik me niet voorstellen dat Rood daadwerkelijk in een uurtje in Amsterdam met wat tegenslag ineens 180 graden omdraaide. Ook blijkt nergens uit dat hij na zijn vrijlating weer op de fiets stapte, dat terwijl hij een uitnodiging had om met de baanselectie te trainen voor de Olympische Spelen van Moskou. Als je echt talent hebt, dan richt je je dan toch op Los Angeles? Ik snap er blijkbaar niet veel van.

Nummer: 06-043
Titel: Groot verzet
Auteur: Paul Rood
Taal: Nederlands
Jaar: 1989
# Pagina’s: 207 (7646)
Categorie: Autobiografie (Sport)
ISBN: 90-5087-086-4