Tags

, , , ,

ereader trein

Bron: geckocovers.nl

Sinds mijn verjaardag heb ik er een. Een E-reader. Makkelijk als je wel eens op pad mag. Ik moet zeggen dat het me nog niet meevalt. Als boekenfreak wil ik een boek in de hand hebben, bladzijden omslaan, een handtekening van de auteur scoren als die kans er is, maar vooral voor mijn eigen boekenkast staan staren, nadenkend over het volgende boek dat ik zal lezen. Een paar schermpjes wegswipen tot de juiste keuze gemaakt is, zit nog niet in mijn systeem.

Wat wel een prachtige toevoeging is, zijn de statistieken. Sinds de kerst heb ik dus drie boeken gelezen op het apparaat, gemiddeld 2.3 bladzijden per minuut, in totaal een uur of vijftien. Maar ik geloof niet dat ik een fan word. Maar zeker op vakantie biedt het mogelijkheden. Vijf boeken was afgelopen zomer te weinig. Twintig kilo dus ook. Dan is een backup wel makkelijk.

Erg jammer vind ik het echter in de trein, op stations, vliegvelden of bij het zwembad. Even kijken wat de ander leest. Misschien wel een gesprek er over. Vorige maand had ik dubbel mazzel. In het vliegtuig zat naast me niet alleen het knapste meisje van de vlucht, ze las ook nog eens Dostojewski. Maar ze is al bijna een uitzondering. Van de achterkant van een E-reader kun je niets aflezen. Het verklaart meteen het success van de ‘Fifty shades’-serie. Eindelijk een boek dat je stiekem in de trein kunt lezen.

Kortom, ik zal mijn verjaardagscadeau de komende jaren ongetwijfeld regelmatig gebruiken, maar ik kan me niet voorstellen dat het een vervanger wordt van mijn boekencollectie.

