Tags

, , , , ,

Vijftien afleveringen heb ik een poging gedaan om te voorspellen welke spelers er mee mochten met Louis van Gaal. Nergens was mijn eigen mening van belang. Maar dit is mijn blog, dus nu de selectie die ik zou meenemen.

IMG_1582In mijn selectie liefst 11 namen anders dan Van Gaal. Ik pretendeer het niet beter te weten (ik kijk wel uit), maar maak andere keuzes. Te beginnen in het doel. Zolang ik me kan herinneren is er nog nooit een derde keeper in actie gekomen. Die plek is dus in te vullen met een reden. Je kiest voor ervaring en sfeer (Boschker in 2010) of voor een talent (Zoet), maar niet voor de derde keeper in rang. Mijn keuze is simpel. Kenneth Vermeer. Door velen verguisd, maar zijn talent om strafschoppen te stoppen is boven discussie verheven. 118e minuut achtste finale. Brazilië dringt aan, Nederland wisselt nog een keer. Tijd rekken? Cillessen mag naar de kant. Het publiek kijkt verbaasd. Vermeer gaat in het doel staan. Nog een bal half verwerken en we gaan de strafschopserie in. Zeven van de acht laatste strafschoppen tegengehouden? Ook bij de Goddelijke kanaries dring het door. We zijn kansloos, je ziet het de Brazilianen denken.

Statistisch onderzoek wees uit dat meer dan de helft van de spelers die geen minuut spelen op een groot toernooi verdedigers zijn. Verdediger zeven speelt bijna nooit. Zes verdedigers is dus genoeg. Daarbij kies ik voor meerdere middenvelders die ook als verdediger ervaring hebben. Of daar zouden kunnen spelen. Ook kies ik voor voetballende verdedigers. Het is onze zwakste linie, we krijgen hoe dan ook tegengoals. Dan wil ik graag een verdediger die ook opbouwend sterk is en een goede lange pass heeft. Vandaar Heitinga.

Op het middenveld neem ik Van der Vaart wel mee. Misschien is hij op tijd fit, misschien niet, maar ik heb er meer aan dan een middenvelder die bijna niet speelt omdat hij niet goed genoeg is. Natuurlijk neem ik Emmanuelson mee. Kan back spelen, verdedigende en aanvallende middenvelder, eventueel zelfs linksbuiten.

Voorin de voorspelbare namen, met daarnaast Boetius. Een buitenspeler met een actie is altijd welkom. Heb ik meer aan dan een verdediger die er toch nooit inkomt.

Als laatste neem ik twee jonge talenten mee. Waarschijnlijk spelen ze geen minuut, maar bij het volgende toernooi zijn ze er bij en hebben ze dit al beleefd. Ronaldo en Walcott gingen ze voor in het verleden. Ziyech en Kishna mogen dus ervaring snuiven, trainen met de echt grote namen.

Daarmee kom ik op de volgende 23 namen:

Jasper Cillessen
Maarten Stekelenburg
Kenneth Vermeer
Daryl Janmaat
Ron Vlaar
Stefan de Vrij
Gregory van der Wiel
Joël Veltman
John Heitinga
Wesley Sneijder
Davy Klaasen
Rafael van der Vaart
Leroy Fer
Urby Emmanuelson
Vurnon Anita
Daley Blind
Hakim Ziyech
Robin van Persie
Arjen Robben
Klaas Jan Huntelaar
Memphis Depay
Jean-Paul Boetius
Ricardo Kishna

 

Gerbie’s WK-blog, dag 5

