Tags

, ,

Het berichtje is kort:

Halsa is een gemeente in de Noorse provincie Møre og Romsdal. De gemeente telde 1697 inwoners in januari 2005, waarvan 50,6% mannelijk. Het aandeel ouderen (67 jaar of ouder) is 19,4%. In juni 2005 was 2,9% van de bevolking werkloos.

Er vertrokken in 2004 82 personen en er vestigden zich 69 personen in Halsa.”

Meer staat er niet op Wikipedia over dit Noorse dorpje. Maar de cijfers fascineren me. Vooral de precisie van de percentages. Hierdoor kun je veel meer berekenen dan er al staat namelijk. Om te beginnen, hoeveel mannen en vrouwen er daadwerkelijk wonen. 859 mannen, afgerond. Al denk ik dat het percentage is afgerond, want 0,68 man lijkt me niet eenvoudig. Hieruit volgt 838 vrouwen. Dus 21 mannen meer dan vrouwen. De werkeloze bevolking is vastgesteld op 49 personen.

82 die wegtrokken in 2004, ik kan me er iets bij voorstellen. Wie wil er midden in Noorwegen in een klein dorpje wonen? Maar er kwamen er ook 69 voor terug. Genoeg van het jachtige leven in Oslo of Bergen? Gezinshereniging? Hoeveel vluchtelingen wonen er in Halsa. Ik wil meer statistieken!

Gelukkig is er de site van het Noors bureau voor statistiek die in het Engels zo veel meer info geeft. Over het groeiende percentage vrouwen in de gemeenteraad. Over de meer dan 70% van de bevolking die een auto heeft, dat er niemand in een apartement woont (waarom zou je ook, ruimte genoeg) en dat de helft van de bevolking van boven de 80 nog geen hulp in huis nodig heeft en dus volledig zelfstandig woont. Prachtige site.

329 ouderen hebben al het Noorse equivalent van de AOW verdient, maar blijkbaar krijg je die pas na je 67e in Noorwegen. Waarom zouden ze anders precies weten hoeveel er boven de 67 zijn en niet boven de 65. Het percentage kinderen is niet bekend. De ligging wel. Klik op Halsa bovenaan en je ziet het kaartje staan op de Wikipedia. Ergens halverwege de kust, bij de fjorden dus, de bekendste stad (voor mij tenminste)  in de buurt is Molde.

Toch maar even Googlen. Leuk een eigen website. De Burgermeester op de voorkant. Tenminste ik gok dat Ordforer (met zo’n mooi streepje door de tweede o) betekent dat deze mevrouw het dorpje bestuurt.

De website is goed. Er staat van alles op. Voor de toerist 2 hotels en 3 zomerhuisjes, honderden foto’s in de Bildergalleri, diverse telefoonnummers van de belangrijke mensen in het dorp (Bel burgemeester Margrete via 71559610) en het woord voor ‘links’ (in het Nederlands nemen we gewoon de Engelse term over) in het Noors is Lenker en ik gok dat ze nuttig zijn.

Er staan twee vacatures op de website (wie van de 49 hapt toe?) en Keiko woont ook in Halsa. Heeft deze vriendelijke vriend meegedaan in Free Willy of beeld ik me dat nu in, ik heb de film niet gezien. Vele nieuwtjes via de site, alle bedrijven staan er op. Wat een geweldige dorpssite, daar kan menig grote stad een voorbeeld aan nemen.

Nu nog een manier vinden om ooit een keer naar Halsa te gaan. Of weet ik al genoeg en hoef er niet meer heen?