Tags

, , , ,

Reid, Geleijnse & Van Tol – Fokke & Sukke, het afzien van 2010

Het jaaroverzicht door de beroemdste vogels van Nederland. Ik blijf het jammer vinden dat de maand december commercieel gezien zo belangrijk is geworden dat dit boekje al in die maand in de winkel moet liggen. Het jaaroverzicht eindigt dus eigenlijk ergens in november, met een voorprogrammeerde sinterklaas en kerstcartoon er achter geplakt om de illusie te geven dat ze daadwerkelijk het hele jaar mee hebben genomen tijdens de samenstelling.

Maar goed, uiteindelijk blijft het leuk om te zien wat er allemaal speelde in 2010 aan de hand van de twee satirische beestjes met petjes en zonder broek.

Verkiezingen, Olympische Spelen, WK, Wilders, kindermisbruik (zie ook de voorkant!) door katholieke geestelijken, de overleden BN-ers, je komt het allemaal tegen.

Toch wil ik een kritische noot niet vermijden. Want ook al kan het aan mij liggen, mijn perceptie, ik heb de indruk dat de makers minder scherp zijn geworden. Dit lijkt me ook onvermijdelijk. Wanneer je al ruim tien jaar lang overal altijd iets van moet vinden, dan heb je vele dingen al eerder gezien, al eerder becommentarieerd. Origineel zijn wordt steeds moeilijker. Wanneer je dan ook nog eens per week het dubbele aantal cartoons moet maken, omdat je elke opdracht aanneemt, dan kan het haast niet anders dat er haastklussen tussen zitten.

Dus terwijl ik voorheen bij wijze van spreken naar de winkel rende om dit jaaroverzicht meteen aan te schaffen, zie ik nu wel wanneer ik weer eens in de buurt ben, kom ik het boekje vanzelf wel een keer tegen. Ben wel benieuwd hoe lang ze het nog volhouden, ik geef ze nog een jaar of twee, drie.

Citaat: “Fokke & Sukke komen met een nieuwe partij. Stem lijst 18.. De zweefpartij. Met kandidaten die het ook allemaal niet weten.” (blz. 61)

Photobucket

Nummer: 10-067
Titel: Fokke & Sukke, het afzien van 2010
Auteur: Reid, Geleijnse & Van Tol
Taal: Nederlands
Jaar: 2010
# Pagina’s: 112 (12669)
Categorie: Cartoons
ISBN: 978-90-7875-339-1

Meer vreemde vogels:
2009
2008
2007
2006
2005
2004
2003
2002
2001
Fokke en Sukke (eigen site)