Tags

, , , , ,

Vanmiddag reden we terug naar Nederland vanuit Oostende. Ik zag mooie voetbalvelden langs de autobaan, maar kon moeilijk de auto stil zetten om een foto te maken. ik zag ook mooie plaatsnamen. Deed me denken aan column die ik bijna achttien jaar geleden schreef. Volgens Eddy de beste column die ik ooit publiceerde. Ik schreef het verhaaltje in de Dominicaanse Republiek, in een tijd ver voor E-mail en internet. Verstokt van Europees nieuws was ik dus blij met een oude Vlaamse krant. Ter ere van Vlaanderen en de voetbalzondag waarop altijd iets over voetbal op dit blog verschijnt, een oudje opnieuw plaatsen dus.

 

Johan 4, september 1993

Door toeval kom ik een krant uit België tegen. En uit verveling lees ik die dan ook nog. Het is een maandagkrant, met een uitgebreid sportkatern, waar ik mee begin. En na de eerste klasse (waar Anderlecht nog steeds bovenaan staat) zoek ik de vierde klasse B op. Een automatisme dat ik blijkbaar nooit kwijtraak. En ook al zitten we soms een jaar in 4A, zelfs wel eens in 3A, 4B blijft de klasse die ik associeer met GFC.

Na sporten als krachtbal, haakworpen, minivoetbal (hoe speel je dat?) en zaalvoetbal tref ik 4B aan. 
Het eerste wat opvalt zijn de namen. Tenslotte kun je Enter, Tilligte, Langeveen, Vasse en Borne niet echt inventieve clubnamen noemen. Ook ZV en GFC blinken daar niet in uit. De 2 clubs uit Almelo, die ook al jaren in 4b spelen, zijn wat dat betreft nog het origineelst in “onze” 4b.

FC Denderleeuw, Scup Jette en vooral Oude God Sp. klinken net even iets anders. Oude God uit lijkt me bijna onmogelijk om te winnen. Keeper Pelgrims (die naam bij die club kun je gewoon niet verzinnen) is in eigen huis vast onpasseerbaar. En zou koploper Brainois net als Enter ook al jaren tegen het kampioenschap aanhikken?

En zou SK Londerzeel niet willen ruilen en voor de verandering een keer een jaartje in de 4e klasse B oost willen spelen?