Tags

, , , , ,

Patrick Süskind – Der Kontrabaß

Parfum, iedereen schijnt het gelezen te hebben. Ik niet. Maar dit boekje stond al jaren op mijn boekenplank. Mijn Duitse boek dit jaar was bewust dun, ik had geen zin nog weken met een Duits boek op mijn nachtkastje verder te moeten.

Wat ik niet had gezien, was dat dit boek eigenlijk een toneeltekst is. Een monoloog weliswaar, maar overduidelijk een tekst die voor een publiek beter tot zijn recht komt dan op papier. Halverwege het boek had ik de neiging om het weg te leggen. Het ging mij te veel over de contrabas, het instrument van de spreker. Als niet-muzikant kon ik niet volgen wat hem dwars zat, waarom zijn instrument relevant was. Wel was duidelijk dat hij teleurgesteld in het leven staat.

Maar hoe verder ik vorderde, hoe boeiender het werd. De parallel met het leven werd steeds duidelijker, zijn muziek, het orkest werden metaforen, de frustratie bleek nog dieper dan het eerst leek. Leed blijkt als zo vaak een goede entertainer.

Het had van mij een stuk langer gemogen, ik kwam er pas echt in, toen het al weer afgelopen was. Maar of het nu een meesterwerk is of een fijne amuse voor zijn andere werk, geen idee. Misschien ook wel gewoon een tegenvallend stuk.

Citaat: “Technisch, wenn ich einmal wirklich hinüben würde, aber ich übe nicht, weil es bei mir keinen Sinn hat, weil es bei mir an der Substanz fehlt, weil, wenn es nicht innen weit fehlen würde, verstehen Sie, innen, im Musikalischen – und ich kann das beurteilen, denn so weit fehlt es noch nicht, so weit reicht es noch – und da underscheide ich mich von andern, positiv -, ich hab Kontrolle über mich, ich weiß noch, Gottseidank, was ich bin und was ich nicht bin…” (p.86)

Nummer: 17-003
Titel: Der Kontrabaß
Auteur: Patrick Süskind
Taal: Duits
Jaar: 1984
# Pagina’s: 96 (792)
Categorie: Toneel
ISBN: 3-257-22923-2

Meer toneel:
Herman Brusselmans & Tom Lanoye – De Canadese Muur
Harold Pinter – The birthday party
Leopold von Sacher – Venus in furs
Arthur Miller – Death of a salesman
Henrik Ibsen – Ghosts