Tags

, , , , , , , , ,

16-062Herman Brusselmans & Tom Lanoye – De Canadese muur

Als er ooit een boek is geweest waar ik lang naar op zoek ben geweest, is het dit boek. Eind jaren tachtig ontdekte ik Herman Brusselmans. Een Vlaming met geweldig gevoel voor humor, mooie schrijfstijl. Iets later een andere Belg: Tom Lanoye. Schreef ook leuk. En weer een paar jaar later kwam ik er achter dat de heren samen een toneelstuk hadden geschreven, over voetbal zelfs. Helaas kwam ik het boek nergens tegen, in welke boekhandel dan ook. En omdat ik in de jaren negentig meer in het buitenland zat dan in Nederland, kon ik ook niet actief op zoek. Internet bestond nog niet.

Toen ik dus een jaar of vijftien geleden weer in Nederland terugkeerde, werd dit boek een van mijn doelen. Geen tweedehands boekhandel, geen Slegte, nergens was het beschikbaar. Blijkbaar geen tweede druk. Een paar jaar geleden kwam ik op E-bay het eerste exemplaar tegen. Bijna tweehonderd euro werd er geboden. Ik ben gek op boeken, maar dit was me te gek. Maar toen Marktplaats en andere veilingsites in opkomst waren, zag ik mogelijkheden.

Te optimistisch, waar ik ook zocht, onder de honderd euro was een illusie. Ik sprak Brusselmans zelf er over, ook hij zag geen andere mogelijkheid, een tweede druk zat er niet in. En ineens zag ik afgelopen jaar een exemplaar voor een redelijke prijs. Geen seconde getwijfeld, bieden, geld overmaken, ik had, een kwart eeuw nadien, eindelijk het boek dat ik zocht. Zou Dave, de voormalige eigenaar van het boek weten hoe veel het werkelijk waard is? Zou Dick, zijn stagiaire, weten dat hij een collectors item weggaf?

Even was daar twijfel. Dit boek kon alleen maar tegenvallen. Twee van mijn favoriete schrijvers. Van de een las ik zeker dertig boeken, waarschijnlijk meer. Ook van de ander zat ik al in de dubbele cijfers. Een boek dat je een kwart eeuw van je leven wil, meer dan de helft van je leven dus. Hoe hoog kan je verwachtingspatroon zijn?

Toch ben ik er aan begonnen. Vrij snel zelfs. En ik vond het een leuk boek. Geen klassieker. Maar zonder twijfel een mooi verhaal. Een toneelstuk is altijd wat lastiger lezen, je moet het eigenlijk gewoon zien, maar aangezien dat niet meer kan, moet ik het bij lezen houden. Jean-Pierre Lambert was ooit een groot talent, hij zou het maken als voetballer, maar uiteindelijk lukte hem dat niet. Sonja zijn vrouw heeft het niet makkelijk met hem. Een voormalig vriend, Richard, komt langs. Oude koeien worden uit sloten gehaald, de tekortkomingen van de mens komen duidelijk naar boven. Wanneer ook de Lode, vader van Jean-Pierre er bij komt, gaat het bijna richting klucht.

Toch is het verre van een klucht, je voelt de onderliggende issues, je merkt dat het menselijk falen pijnlijk naar boven komt. Eigenlijk de grootste kwaliteit van Brusselmans, oppervlakkig overkomen maar ondertussen dieper gaan dan menigeen doorheeft. Daarmee concludeer ik dat Brusselmans de toon van het verhaal bepaalde, terwijl Lanoye, de veelzijdiger van de twee, de structuur bedacht. Kan het ook mis hebben overigens, maakt me niet zo veel uit.

Hoe dan ook, mijn zoektocht is voorbij, een collectors item staat op mijn plank. Mooi.

Citaat: “Ik heb het je op voorhand gezegd, is het niet? Dat is geen vrouw voor jou. Jij moet je niet bezighouden met vrouwen, jij moet voetballen. Een voetballer die begint te vrijen, daarmee is het afgelopen. Die kan het vergeten. Die trut is niet verliefd op jou, spreek me niet tegen, die trut is NIET verliefd op jou. Ze gebruikt je, zie je dat niet? Hoe kun je zo stom zijn, dat je dat niet ziet.” (p.58)

Nummer: 16-062
Titel: De Canadese muur
Auteur: Herman Brusselmans & Tom Lanoye
Taal: Nederlands
Jaar: 1989
# Pagina’s: 139 (14684)
Categorie: Toneel
ISBN: 90-351-0722-5

Meer Brusselmans:
Danny (Muggepuut-omnibus)
Guggenheimer wast witter
Vergeef mij de liefde
De dollartekens in de ogen van moeder Theresa
Wie is Herman Brusselmans en waarom?
In de knoei
Pitface
Bloemen op mijn graf
Patient HB
De man die werk vond

Meer Lanoye:
Heldere hemel
Maten en gewichten

