Tags

,

 

Kleren kopen is geen hobby van me. En zelfs dat is een understatement. Dus op de ochtend van een bruiloft moest ik nog nieuwe kleren hebben. Het feest was in een kroeg, formele kleding niet nodig. Een winkel, snel wat uitzoeken en weg was het devies. Ik slaagde vrij snel. Een nieuwe broek, een extra spijkerbroek (nu ik er toch ben) en een shirt. En als ik een flink bedrag uitgeef, ben ik nog zo ouderwets om even om te rekenen hoeveel het in guldens zou zijn geweest. Meer dan een halve rode rug, laat ik maar snel mijn pinpas gebruiken.

Vlak voor ik de tas in mijn handen krijg, stopt de eigenaar er nog snel een paar sokken in. Die hingen op het rek achter hem. Aan de prijs te zien hele dure sokken. Voor dat bedrag haal ik normaal vier paar sokken bij C&A, of vijf paar op de markt. Nu krijg ik ze gratis. Dit zijn de goedkoopste sokken ooit.

De dag na de bruiloft doe ik de broek voor de tweede keer aan en knapt de knoop er af. Drie dagen later gebeurt me hetzelfde met de spijkerbroek. Terug in de winkel word ik naar de Turkse kleermaker verderop in de straat gestuurd, die de broeken van nieuwe knopen voorziet, zonder kosten voor mij.

Binnen een paar maanden zijn ook die knopen verdwenen. Het shirt vertoonde ook gebreken. Een gaatje in de mouw. Na nog twee keer wassen bleek het shirt veel weg te hebben van een mooie kaas. Andere kleding in de kast niet, het zijn geen motten dus. Gewoon gebrekkige kwaliteit. Net als de spijkerbroek die bij het kruis een extra opening heeft. Dus binnen een half jaar kan ik alleen nog maar de nette broek aan, en dan ook nog alleen met riem, omdat ook knoop drie in een urinoir verdween.

Blijven over de sokken. Wat een heerlijke sokken. Strak, maar niet te strak, warm, maar niet overdreven, ze zijn uitgegroeid tot mijn favoriete sokken. Ik zoek ze uit voor speciale dagen. Als ik veel lopen moet. Een lange dag heb. Onder een net pak. Zelden had ik zo goede sokken.

Ik ben er alleen nog niet uit of het de goedkoopste of duurste sokken ooit zijn. Gratis gekregen duidt op goedkoop. Maar ik moest er meer dan 250 euro aan waardeloze kleren voor kopen. Wel erg dure sokken.