Tags

, , , , ,

Glad IJs 1Glad IJs 1 (07-005)

Na het succes van Hard Gras, het vervolg van De Muur, kwamen er natuurlijk vele voordehandliggende ideeën voor vergelijkbare boekenreeksen over andere sporten. Schaatsen was een van de eerste probeersels. Glad IJs, werd de titel, die een nummer later al om juridische redenen in Zwart ijs werd veranderd. Volgens mij is er nooit een derde nummer gekomen. Hardlopen, schaken en algemeen sport volgden sindsdien en dan heb ik er vast nog wel een gemist.

Meer uit hoop dan uit realisme begon ik dus deze winter maar met deze schaatsverhalen. Zeker ook geen straf, maar wanneer er in de eerste aflevering al zwakkere verhalen tussen zitten, dan weet je dat de serie gedoemd is te verdwijnen. Maar gelukkig is er een leuk verhaal van Bert Wagendorp over de snelste ronde ooit (6 jaar later natuurlijk niet meer actueel, maar het idee blijft leuk). Een column van Jan Ebbinge is leuk. De bewondering die Marnix ten Kortenaar heeft voor Gunda Niemann is erg knap onder woorden gebracht. Ook de mislukte poging om een schaatsroman te schrijven van Abdelkader Benali levert een prachtig verhaal op.

De vertaling van sommige fragmenten van buitenlandse schrijvers waar toevallig schaatsen in voorkwam, had voor mij niet gehoeven. Deel 2 van deze serie verscheen onder een andere naam. Deel 3 heb ik nooit gezien…

Nummer: 07-005
Titel: Glad IJs (#01)
Auteur:  Diversen
Taal: Nederlands
Jaar: 2000
# Pagina’s:  78 (795)
Categorie:  Sport (Schaatsen)
ISBN:  90-351-2258-5