Tags

, , , , , ,

Hans Aarsman - Ik zie ik zie Hans Aarsman – Ik zie ik zie

Ik heb niet altijd een ochtendkrant. Ik ben te fanatiek om ze ongelezen weg te doen, te druk om ’s ochtends goed te lezen. Slechte combinatie. Betekende dat ik soms avonden achter elkaar stapels kranten zat weg te werken. Maar op donderdagochtend was de kunstbijlage van de Volkskrant altijd het eerste stukje dat ik bij het ontbijt er bij pakte. De foto van Aarsman.

Toen al vroeg ik me af of ze verzameld werden in een boek, gelukkig bleek dat vorig jaar het geval. Eigenlijk is wat Aarsman doet heel simpel. Hij kiest een foto, een bijzondere foto het liefst, al zie je dat op het eerste ogenblik niet meteen. En hoe hij het doet weet ik niet, maar hij ziet altijd meer dan ik. Ik heb zelfs wel eens minuten naar de foto gekeken voor ik aan het bijbehorende stukje begon, maar zelfs dan was hem nog iets opgevallen, wat ik had gemist.

Prachtige foto’s in dit boek, met ditto verhalen. De paus in Auschwitz, een soldaat op een bank bij mensen thuis in Irak, president Estrada in een Fillipijns ziekenhuis, Filip Dewinter en Hilbrand Nawijn in de werkkamer van Pim Fortuijn, premier Tymoshenko in een kolenmijn, een demonstrante in een katoenen jurkje, allemaal mooie voorbeelden die dit boek hebben gehaald, waar Aarsman een mooi verhaal over weet te vertellen.

Natuurlijk hoort een brede algemene belangstelling en veel geschiedkundige kennis tot zijn repertoire. Zijn ervaring als fotograag is zeker ook een voordeel, maar Aarsman is meer dan zo maar een fotograaf. Hij is een geweldig observator. Zijn stukjes zijn altijd een plezier om te lezen en ik ben dan ook erg blij dat ik dit boek in mijn kast heb staan.

Nummer: 10-016
Titel: Ik zie ik zie. De Aarsman collectie
Auteur: Hans Aarsman
Taal: Nederlands
Jaar: 2009
# Pagina’s: 176 (3255)
Categorie: Fotoboek
ISBN: 978-90-5759-358-1

Relevante links:
Gratis Aarsman foto’s downloaden
Voorbeeld uit de Volkskrant
Recensie op Cadoc.nl
Hans Aarsman op Twitter