Tags

, , , ,

Mart Smeets - WereldtourMart Smeets – Wereldtour (06-093)

Elk jaar twee boeken op zijn minst. En dat al jaren lang. Enals echte fan lees ik ze allemaal. En altijd met plezier. Maar toch. Is hetmisschien een idee om eens een half jaar over te slaan?

Ik stoor me namelijk zo langzamerhand aan bepaalde beschrijvingen. Ik weet best dat het vervelend is om in Australië, Los Angeles en Vancouver herkend te worden, zelfs wanneer je niet aan het werk bent. Maar is het nou echt nodig om elke ontmoeting in je boek te beschrijven? Wat voegt het toe? En de gebruikelijke slordigheid zit er ook weer in. Onvermijdelijkwanneer iets zo snel naar de drukker moet. Balls on Base staat er op bladzijde118. Smeets bedoelt Base on Balls (4 wijd in het Nederlands). Dat is niet zo erg, ware het niet dat het juist staat in een belerend stukje waarin Smeets vertelt over hoe de meeste Nederlanders honkbal zien. Dan moet je het ook goed doen.

Ook kan het boekje wel met wat minder prijsindicaties voor de flessen wijn en alle overwegingen bij elke tax-free shop of elk vliegveld. En als je een sudoku moeilijk vindt, moet die dan ook meteen in het boek?

Maar laat ik niet te veel zeuren, want ondanks dat alles lees ik de boeken van Smeets elke keer snel weer uit. Zijn liefde voor de sport is namelijk ontzettend groot. Na al die jaren kan hij nog steeds gewoon genieten van een doorsnee NBA wedstrijd. En daar dan heel boeiend en treffend over schrijven.

Hij reist vrijwillig naar Calgary voor het WK schaatsen, ook al doet de NOS niet eens rechtstreeks verslag. En ook daar ziet hij unieke sport, zelfs al lijkt het op de spreekwoordelijke mosterd na de hoofdmaaltijd Olympische Spelen. En ook vliegt hij naar Adelaide om zijn zoon honkbal te zien spelen in een regionale Australische league. Zijn beschrijving van dat bezoek maakt dit boek alleen al de moeite waard. Mooie vader-zoon liefde, zoals hij die al eerder beschreef in Murfreesboro blues, maar ook een leuk verslag van de wedstrijd die hij bezoekt en vooral de honkbalwereld van Australië.

Ook lees ik graag over zijn reizen en dit boek doet eigenlijk niet anders dan daar over vertellen. Ook tennis, niet echt mijn sport, komt aan bod en daar schrijft hij ook weer een mooi verhaal over.

Misschien moet ik me maar aanbieden als redacteur voor zijn volgende boek…

Nummer: 06-093
Titel: Wereldtour
Auteur:  MartSmeets
Taal: Nederlands
Jaar: 2006
# Pagina’s:  187(17756)
Categorie:  Reizen(sport)
ISBN:  90-468-0173-X