Tags

, , , , ,

15-024Mart Smeets – Commentator

In de introductie lees ik hoe dit boek tot stand is gekomen. Niet zijn geplande boek over Amerika, maar een dagboek over de sportzomer. Op veler verzoek. Zo wordt het beschreven tenminste. En daar gaat het mis. Als je als schrijver een bepaald idee hebt, blijf er dan bij. Laat je niet een andere kant opdrukken. In dit geval is een dagboek namelijk geen goed idee. Smeets kan elke dag een boeiend stukje schrijven, zonder problemen zelfs twee en ik twijfel er niet aan dat er nog meer uit zijn tekstverwerker zouden komen, als daarom gevraagd werd. Maar waarom een dagboek?

Dus lees ik op bladzijde 35 dat hij slechts de helft van een WK wedstrijd heeft gezien, omdat hij eters had, weet ik dat het op 21 augustus regende en dat hij op de dag van het WK wielrennen niet bij de koers is maar dit boek schreef. Nou en?

Smeets kan ontzettend boeiend schrijven over dingen die de meeste Nederlanders niet weten. Prachtige achtergrondverhalen van sterren in de NBA die in Nederland zo door de Kalverstraat zouden kunnen lopen. Om hemzelf maar eens te parafraseren. Hij kan geweldig het nieuws duiden, door de juiste historische context er bij te halen. Een verhaal schrijven dat boeiend is, inhoudelijk sterk en interessant voor de leek. Een boek is dus zo vol. Er staan ook in dit boek genoeg mooie anekdotes, prachtige verhalen en gekke gebeurtenissen om het boek te rechtvaardigheden. Maar de dagboeknotities en de Wikipedia-lijstjes (welke sporter heeft waar een tattoo?) hoeven wat mij betreft niet.

Ieder zijn meug.

Citaat: “Maar in plaats van naar de 76’ers te gaan, tekende hij bij de Spirits in de concurrerende ABA. Onder het mom: ‘Ik ga niet voor één miljoen bij de 76’ers tekenen. Dan kan ik net zo goed bij de buurtsuper gaan werken.’ Zo’n man dus.” (p.207)

Nummer: 15-024
Titel: Commentator
Auteur: Mart Smeets
Taal: Nederlands
Jaar: 2014
# Pagina’s: 256 (4135)
Categorie: Sport
ISBN: 978-94-91567-82-7

Meer:
De afrekening
Dagboek van een sportboek
Geel
Gepakt
Helder De Kopgroep
Het laatste geel
De Lance Factor
Netwerk
Niets is wat het lijkt
De Olympische spelen
Oranje boven!
Passie
Prettig verslaafd
Prikkels
Retro
Rond de 40
Sportzomerdagboek
Sterren
De tour van ‘80
De Tour wacht op niemand
Wereldtour
Zomeravondvertellingen