Tags

, , , , ,

Sinds het allereerste nummer in 1994 lees ik Hard Gras. Sinds ik blog, zelfs al voordat het woord bloggen was uitgevonden, in 2000 schrijf ik stukjes over elk boek dat ik lees. Dat betekent dat ik al zo’n 130 keer heb verteld wat ik vind van een editie. Het wordt steeds lastiger. Want ook al vermaak ik me elke keer dat ik weer een uitgave uit het plastic haal, om steeds te verwoorden dat je Carolina Trujillo erg goed vindt, dat Erik Brouwer weer eens een archief is ingedoken, dat de korte stukjes van Nico Kroese pareltjes zijn, dat de schrijver die Arthur van den Boogaard heeft gesproken op je wenslijstje staat en dat je weer een nieuwe schrijver hebt ontdekt waar je meer van wil lezen, op een gegeven moment zijn de woorden op.

Ondanks dat wil ik ook niet opgeven. 24 jaar boekblogjes, 30 jaar goede voetbalverhalen, het zou ook jammer zijn om de reeks te stoppen. Dus probeer ik maar weer er wat van te maken.

Deze uitgave is bijzonder omdat er een heel lang verhaal in staat. En dan weer net niet de hele uitgave zoals in het verleden Kees ’t Hart, Hugo Borst, Marcel van Roosmalen, Wiep Idzenga en anderen al eens deden, maar wel drie kwart van de uitgave, waardoor er naast dat hele lange verhaal van Arthur van den Boogaard over Andries Jonker en zijn Oranjevrouwen, ook nog ruimte is voor een aantal kortere verhalen.

Vooral het verhaal over Mario Been en een bijzonder bekeravontuur met Pisa sprak mij aan. En daar sluit het filmscript van Bruno Giuntoli mooi bij aan, over een ontmoeting met Wim Kieft net buiten de supermarkt.

En zo heb ik voor de 152e keer (iets van 16K bladzijden gok ik) weer mooie voetbalverhalen gelezen. Ik hoop er nog minstens 152 extra te lezen. Met 6 per jaar zal dat nog ruim 25 jaar zijn. Dat ik het maar mee mag maken.

Citaat: “Geheel volgens clubtraditie promoveerde Pisa een jaar later, dankzij een tweede plek in de Serie B, terug naar het hoogste niveau. Been speelde dat seizoen 32 wedstrijden, waarin hij drie keer scoorde. Een hoofdrol vertolkte de Nederlander niet meer. Been behoorde, ook in de serie B, tot de vaste groep basisspelers, maar de ervaren Stefanon Cuoghu (goed voor zes goals) domineerde het middenveld.” (p.27)

Nummer:            23-037

Titel:                   Hard Gras 152

Ondertitel:          Vleugels krijgen

Auteur:               Diversen (Bruno Giuntoli, Zeger van Heerwaarden, Michel Doodeman, Arthur van den Boogaard)

Taal:                   Nederlands

Jaar:                   2023

# Pagina’s:          112 (12782)

Categorie:           Voetbal

ISBN:                 978-90-2636-299-6

Themaweek 154: Boeken