Tags

, ,

Nummer  211
Artiest  Fools Garden
Titel  Lemon Tree
Jaar  1994
Wikipedia  Lemon Tree
Website  Fools Garden
Tekst  Song meanings

Een one-hit wonder. Duitse band, zong in het Engels. De single werd uitgebracht in 1995, het werd een jaar later een grote hit. Destijds werkte ik ’s winters in Oostenrijk. Aangezien dat land qua smaak volledig afhankelijk is van de grote Noorderbuur, was het nummer daar ook populair. Die populariteit was minstens zo groot onder mijn collega’s, Engelse reisleiding en hotelpersoneel. Menig maal verbaasde ik mij over die laatste groep. Voor een salaris dat op dat moment in Nicaragua nog als twijfelachtig zou worden gezien, werkten ze de hele winter, zes dagen per week in een rotbaantje. Waar ze de meeste avonden van gingen stappen vraag ik me nog steeds af. Maar het nachtleven in Saalbach draaide het grootste deel van het seizoen op seizoenswerkers, niet op toeristen.

Lemon Tree begint extreem herkenbaar, in een introquiz zou het als weggevertje worden gezien. Het jaren tachtig orgeltje was in Duitsland nog volop in gebruik, maar het was het eind van de eerste ‘regel’ dat voor chaos zorgde. De eerste keer was ik niet voorbereid. De hele avond zeurde men bij de diskjockey van dienst om dit nummer. Ik wist dat het populair was, maar begreep niet waarom men zo graag dit lied wilde horen. De diskjockey ook niet, dus na een aantal verzoekjes gaf hij toe.

Het orgeltje klinkt, na een paar seconden het geluid van brekend glas en de hel brak los. Tientallen Engelsen gooiden op dat moment hun, in allerijl geleegde, glas op de dansvloer. De hele vloer was bezaaid met glas. De toko werd snel geruimd, waarna in de volgende uitgaansgelegenheid het spel weer van voor af aan startte. Er sneuvelde veel glas die winter. In menig kroeg werd het nummer verboden. De ergste ravage heb ik (gelukkig) gemist, in het ‘eigen’ clubhotel, onder het hoofdkantoor, is geen glas heel gebleven.

Al achttien jaar een pavloviaanse reactie bij het horen van dit nummer dus.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212

