Tags

, , , , ,

De Muur 25De Muur 25

Extra dik jubileumnummer staat er op de voorkant. Net als Robert Geesink in het geel. Weliswaar van Parijs Nice het jaar er voor, maar de symboliek is duidelijk. Vlak voor de Tour verschenen deze zomer was het de bedoeling dat de wielerliefhebber de Achterhoeker op het podium in Parijs verwachtte. Marije Randewijk schreef er over.

Vele vaste schrijvers in deze uitgave, maar ook vele gastschrijvers. Met de nadruk op schrijvers. Want wie heeft Jan Donkers, Ronald Giphart en Abdelkader Benali wel eens over wielrennen horen praten of zien schrijven? Ik niet. Nu wel. Toch een onderbelicht stukje Muur eigenlijk, zouden ze wel vaker mogen doen. Strik Mulish, Nooteboom, Brusselmans en Lanoye, daar moeten toch mooie verhalen inzitten?

Mijn favorieten: Ivo Victoria (bij mij voorheen on    bekend, maar blijkbaar een goede schrijver) over zijn plakboek tijdens een zomerkamp in de Tour die Lucien van Impe zou gaan winnen in 1983. Pas na het kamp kwam hij erachter dat het niet gelukt was. Elvin Post (het 17e) speelde de Tour na met miniatuurpoppetjes. Had ik ook kunnen doen als ik die poppetjes was tegengekomen als jochie. Guus van Holland met een mooi stuk over Jean Nelissen. Een voorpublicatie uit het boek van Herman Chevrolet over het stuur van Greg Lemond in 1989. Tenslotte Nando Boers die een briefwisseling met Pedro Horrillo wilde bundelen, totdat de renner in de Giro in een ravijn dook.

Prachtige verhalen voor tijdens de Tour.

Quote: “’Of ik zin had volgende maand naar de Tour te gaan’. Euforisch als ik was, antwoordde ik: ‘Natuurlijk! Hoeveel moet ik betalen?’ Henk keek me even niet-begrijpend aan. ‘Nee, zij gaan jou betalen’, zei hij.” (Blz. 75)

Nummer: 09-049
Titel: De Muur 25
Auteur: Diversen (Marije Randewijk, Jan Donkers, Mart Smeets, Jeroen Wielaert, Willie Verhegge, Ernest van der Kwast e.v.a.)
Taal: Nederlands
Jaar: 2009
# Pagina’s: 160 (10113)
Categorie: Sport (Wielrennen)
ISBN: 978-90-204-0967-3