Tags

, ,

Nummer  220
Artiest  Prefab Sprout
Titel  When love breaks down
Jaar  1984
Wikipedia  When love breaks down
Website  Sproutology
Tekst  Lyrics done

De schooltas was nog verplicht op de middelbare school. Schooluniformen hadden we weliswaar niet, maar om op te vallen, was de schooltas het medium. Niet meteen in het eerste jaar, toen was die nog van stug leer, daar viel weinig aan te doen. Daarbij ben je als brugsmurf niet geloofwaardig. Later kan het wel, een goede stift en de juiste keuze moet voldoende zijn. Maar die keuze is niet simpel. Een voetbalclub? Neuh. Politiek? Geen idee. Muziek dus. Welke artiest laat zien dat jij goede smaak had. Geen doorsnee. Maar ook niet te alternatief. U2 was mijn favoriete band, maar daar viel je niet mee op. De keuze viel op Prefab Sprout. Daarmee dacht ik dat ik alternatief genoeg was, goed bezig, een kenner van het betere alternatieve werk.

Die keuze kwam natuurlijk door de dinsdag, toen de band soms in de Verrukkelijke vijftien stond. De elpee vond ik snel bij de bieb. Steve McQueen, dat was toch een filmster? Mooi album, luisterde er graag naar. De grootste hit was When love breaks down. Zanger, componist, bandleider Paddy McAloon beleefde zijn artistieke hoogtepunt.

Het bleef bij een enkel album dat echt de moeite waard was. Het album ervoor (debuutalbum Swoon) vond ik nog, de opvolger (From Langley Park to Memphis) luisterde ik ook nog wel. Een paar liedjes waren memorabel, maar veel ook niet. One day fly eigenlijk, al was het meer een geweldig album.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify, Deezer en YouTube.