Tags

, , , , , ,

Mo Hayder – Vogelman

Met de E-reader kwam een tegoedbon voor een digitaal boek. Maar de keuze was beperkt. Ik koos voor deze thriller. Niet mijn favoriete genre, maar daarnaast stonden boeken waarvan ik zeker wist dat ik ze niet wilde lezen. Nog steeds is de E-reader niet meer dan een backup, als ik niets anders te lezen heb. Dat komt wel eens voor, vooral op reis.

Dus zat ik op een eenzame avond in een lege hotelkamer en een boek dat ik uit had. Dus begon ik aan de thriller. Toch. En binnen een paar sessies was ik er ook al weer doorheen. Verder zoeken dus naar het volgende E-boek in mijn beperkte digitale collectie.

Het moeilijke van een boekverslag over een thriller is wat je wel en wat je niet zegt. Gaat het om de stijl, de inhoud? Volgens mij niet, dan was het wel literatuur geweest. Kun je iets over het verhaal vertellen. Nauwelijks, want wat echt boeiend is, geeft meteen wat weg wat een nieuwe potentiele lezer liever niet leest. En als het onschuldig is, dan is het ook de moeite niet waard om te lezen.

Dus schrijf ik een heel blogje zonder iets te zeggen over de inhoud van het boek. Wel kan ik eerlijk toegeven dat het me niet tegenviel. Dat het in het genre uitstijgt boven de literaire thrillers waar Nederlandse dames de laatste jaren goed aan verdienen. Maar wie eerdere verslagen op dit blog heeft gelezen, weet dat ik dat niet als echte prestatie zie. Laat ik het dan maar zo zeggen. Hayder staat zeker niet op de zwarte lijst, een volgend boek zal ik oppakken. Maar niet voordat ik een ander boek eerst heb uitgelezen en geen alternatief heb gevonden.

Citaat: “ ‘U weet het nog niet, hè?’ Hij ging ongemakkelijk verzitten. ‘Vanavond is er iets in Lewisham gebeurd, waardoor we weer helemaal terug bij af zijn. We weten het niet honderd procent zeker, maar misschien hebben we een nieuw slachtoffer.’ (p.239)

Nummer: 17-012
Titel: Vogelman (Birdman)
Auteur: Mo Hayder
Taal: Nederlands (Engels)
Jaar: 2000
# Pagina’s: 355 (3155)
Categorie: Thriller
ISBN: 978-90-245-6076-9

Meer:
Mo Hayder (eigen site)
Wikipedia (Hayder)
Wikipedia (Birdman)
Facebook
Goodreads

Themaweek 39: Boeken

