Tags

, , ,

Sinds een tijdje luister ik geregeld naar diverse podcasts. De radio is steeds vaker steeds minder interessant, terwijl er, met een beetje zoeken, zo veel leuks te beluisteren is. Op weg van en naar het station, tijdens een wandeling, tijdens een treinreis, in een wachtkamer, er zijn genoeg momenten dat een podcast gelegen komt. Wel heb ik ondertussen besloten dat een goede podcast tussen de 10 en 40 minuten duurt. Geen complete radio-uitzendingen, al luister ik die incidenteel nog wel (Spijkers met Koppen, Nooit meer slapen), maar langer dan een liedje.

Deze themaweek dus mijn zeven favoriete podcasts.

Als eerste het programma waardoor ik bij podcasts terecht kwam. Ronflonflon, er schijnen meer dan 300 afleveringen te zijn. Ik durf te wedden dat ik meer dan de helft al heb gehoord, eind jaren tachtig toen ik ook al fan was.

Zonder enig probleem allemaal terug te beluisteren. Niet achter elkaar, maar met mate. Zoals vroeger, uurtje in de week. De absurde humor van Wim T. Schippers blijft geweldig, ook decennia later. En elke keer als ik er naar luister ben ik blij dat ik toen opgroeide en niet nu. Geen enkele twijfel dat de huidige zendercoördinatoren die programma al hadden afgeschoten voordat de eerste aflevering überhaupt te horen zou zijn geweest. De gedichten van Wilhelmina Kuttje jr, de platenkeuze van Jaap Knasterhuis en de eeuwige schnabbelaar Jan Vos waren geweldige aanvullingen op de geniale Schippers in zijn rol als Plafond. Luister!

Themaweek 38: Podcasts

