Tags

, , ,

Nummer  97
Artiest  Oasis
Titel  Don’t look back in anger
Jaar  1996
Wikipedia  Don’t look back in anger
Website  Oasis.net
Tekst  Lyrics Freak

Veel, heel veel jaren dacht ik na over deze lijst. Hoe en wat. In 2013 besloot ik dat het een blogserie moest worden. De definitieve lijst bedacht ik op 1 februari 2014. Door allerlei omstandigheden (blogpauzes, themaweken, NaNoWriMo) die ik toen nog niet wist, schiet ik zo 30 tot 40 nummers per jaar door de lijst heen. En sinds vorige week is het nummer dat net aan de beurt was het meest gedraaide nummer ter wereld. Nummer 97 op deze lijst, maar veel meer nog, het nummer van het concert in Manchester, na de aanslag daar. Dat spontaan op straat wordt gezongen (waarschuwing: tranen trekkend), na de minuut stilte. Het nummer dat door een vol voetbalstadion in Frankrijk wordt gezongen voor een vriendschappelijke interland. Dat kun je niet bedenken, niet plannen.

In 2013 toen ik het nummer op 97 zette, na lang overwegen, omdat Wonderwall natuurlijk minstens zo mooi is, maar daarvoor was een alternatief beschikbaar, op nummer 134, had ik geen idee. Al was het toen al wel een iconisch nummer. In 1996 was het nummer het themanummer van het zomerseizoen in Italië. Ik werkte van seizoen naar seizoen, altijd met Britse toeristen en dus ook grotendeels met Britse collegae. Een van hen kon dit nummer redelijk spelen op zijn gitaar. Niet dat het veel uitmaakte, we zongen toch wel allemaal mee. En we hadden allemaal genoeg drank op om te denken dat het best redelijk klonk.

De broertjes Gallagher zouden goede kandidaten zijn voor het familiediner van de EO. Al toen ze samen in een band speelden, ging het regelmatig mis. Tegenwoordig schijnen ze helemaal geen contact meer te hebben. Maar ze maakten wel geweldige muziek samen. De Britse pers dacht dat ze de nieuwe Beatles gevonden hadden. Blur tegen Oasis, zoals ooit Beatles tegen Stones. Kies maar.

Ik heb nooit gekozen, beide bands maakten legendarische nummers. Ik denk dat Oasis meer pieken en dalen kende, Blur meer muzikale ontwikkeling. Maar muziek is geen wedstrijd, muziek is emotie. En dat begreep die mevrouw anderhalve week geleden tijdens de herdenking in Manchester, toen ze in haar eentje begon te zingen en een heel publiek mee kreeg.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

