Tags

, , , ,

Nummer  98
Artiest  De Dijk
Titel  Groot hart
Jaar  1985
Wikipedia  Elke dag een nieuwe hoed
Website  De Dijk
Tekst  LyricsFreak

“Weg met de onverdraagzaamheid”, schreeuwde hij als laatste in de microfoon. Zijn witte overhemd had rode vlekken van de tomaten die men richting podium wierp. De ‘men’ in dit geval waren hardrockers, die even daarvoor naar Helloïse mochten luisteren. De jaarlijkse popsnack op het Malbergplein had een ongelukkige programmering. Het concert van De Dijk duurde nog geen vijf nummers op deze manier.

Toen de hardrockers afdropen werd het plein afgesloten en kwamen de heren toch nog even terug en gaven een prachtig concert. Het moet in het jaar zijn geweest dat Groot Hart als single uitkwam. Kan ook een jaar eerder zijn geweest.

Sindsdien zag ik de Dijk nog een handvol keren live, waarmee ik alleen in mijn eigen omgeving op zijn hoogst een subtopper ben, ik ken fans die ze meerdere keren per jaar zien. En dat al dertig jaar achter elkaar.

Goede band, mooie teksten, vooral live weten ze hun publiek goed te bespelen. En vele klassiekers van de Nederlandse popmuziek staan op hun naam. Ik koos toch maar voor dit nummer. De vijftienjarig verlegen puber die ik was, begreep het nummer best, maar had geen idee hoe er mee om te gaan. Misschien dat daarom de tekst zo goed bleef hangen, dat ik dertig jaar later zonder probleem van begin tot eind mee kan zingen.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

