Tags

, ,

Nummer  104
Artiest  Masters of Reality
Titel  The eyes of Texas
Jaar  1989
Wikipedia  Masters of Reality (album)
Website  Facebook
Tekst  Karaoketexty.cz

Het is eind jaren tachtig. Ik heb geen televisie. ’s Avonds luister ik naar mijn eigen muziek, soms naar de radio. Hilversum 3 had nog flink wat variatie. Geen zenderprogrammeur, geen voorgeschreven playlists. Elke omroep had zijn eigen profiel, er waren maar een paar momenten dat je hoefde te luisteren, elitair als ik mezelf voelde toen. De KRO alleen op zondagavond, maandag Avro mocht je negeren, net als donderdag de Tros en vrijdags Veronica. Bleven de dinsdag en woensdag over. Eerst de VARA en dan een dag later nog alternatiever, de VPRO. Op dinsdagavond mocht Jan Douwe Kroeske een uur lang nieuwe plaatjes draaien. Vaak mooi, soms tegenvallend, een enkele keer schitterend, regelmatig verrassend.

Als ik de volgende dag vroeg op moest, nam ik het wel eens op op een cassettebandje om het dan later alsnog te beluisteren. En dat ene bandje moest ik terugspoelen, want dat ene nummer bleef maar in mijn hoofd spoken. The Masters of Reality. Verslavend deuntje, donkere stem, typerend gitaartje. Sommigen vonden het op Led Zeppelin lijken, maar die band kende ik eigenlijk nauwelijks, daar was ik te jong voor.

Ik huurde de elpee en vond het een goede plaat, met een uitzondering. The Eyes of Texas vond ik briljant. Dat is nu, een kwart eeuw later nog steeds zo. Ik draai het cassettebandje bijna nooit meer. Ik volg de band niet meer. Zoek niet eens op Spotify of Deezer. Maar dat ene nummer zit nog steeds dagen in mijn hoofd als ik het een keer weer hoor.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

