Tags

, ,

Nummer  105
Artiest  Noodweer
Titel  De parachutist
Jaar  1984
Wikipedia  Noodweer
Website  Noodweer
Tekst  Lyricsvault

Natuurlijk was het hun enige grote hit die mij richting de groep stuurde. Als dertienjarig jochie begreep ik dat de Durex in de tekst van ‘In de Disco‘ iets bijzonders was, zeker toen de Tros ook nog eens besloot dat het nummer niet gedraaid mocht worden op de radio. Niet mijn muziek, wel herkende ik de humor, de parodie.

Een jaar later trad de band op in mijn dorp. Een keer per jaar een band op het Malmbergplein, dat was het dan wel, maar het was beter dan niets. In het voorprogramma een Belgische band, naast ons in het publiek een vreemde gast. Een legging in zeventien kleuren, druk meedansend met de band, waar wij nog nooit van gehoord hadden. Stond diezelfde vreemdeling een uur later ineens op het podium. De bassist van Noodweer.

Het hele plein stond te wachten op de hit, maar dat bandje, bekend van die ene hit, bleek een heel goede band te zijn. Heel veel goede nummers. En toen die hit eindelijk kwam, liep de drummer walgend het podium af, de drumcomputer in het nummer neemt het over.

Beide albums van Noodweer stonden al snel in mijn platenkast, ik draaide ze regelmatig. Maatschappijkritische teksten, ze zongen dan wel Nederlandstalig, maar waren Doe Maar en Toontje Lager ver voorbij. Weliswaar niet bij het grote publiek, maar mijn muzieksmaak dreef steeds verder af van de hitparades. Noodweer paste daar perfect bij.

In 1987 besloot de band uit elkaar te gaan. Het afscheidsconcert was live op de radio, jarenlang een van mijn favoriete cassettebandjes. Moet nog gedigitaliseerd worden, hopelijk is het niet te laat. Een kleine comeback in 2011, een nieuwe single en meteen een optreden bij DWDD, tegenwoordig het summum voor elke muzikant. Ook dit nummer was een steek naar de tijdsgeest. Een echte comeback werd het niet.

Voor mijn lijst kies ik De parachutist. Prachtig nummer van de tweede plaat. Maar tegelijkertijd ook het bewijs dat niet alles te vinden is op Spotify of YouTube, zoals ik om mij heen menigeen hoor beweren. Na flink zoeken kon ik de MP3 downloaden, wat foto’s er bij om er dan zelf maar een filmpje van te maken. De tekst van het nummer klonk voor de tiener als een metafoor voor het leven zelf. Weet drie decennia later nog steeds niet of dat ook zo is. Maar dat is ook weer het mooie van muziek, ieder hoort het op zijn eigen manier.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

