Tags

, , ,

Op maandag ontstond het idee, op maandagavond kreeg ik een mailtje. Dinsdagochtend reageerde ik, net op tijd. Het ging hard. Binnen 24 uur waren er 150 twitteraars (tweeps) gevonden die een tweedekamerlid hadden geadopteerd.

Eerlijk gezegd had ik niet meteen een beeld toen ik gevraagd werd. En nog is niet alles me duidelijk. Maar ik werd al wel snel enthousiast toen ik het idee zag. Je adopteert een kamerlid en volgt hem/haar, gebruikt op twitter en andere social media de hashtag #kamerwatch (of de eigen account @kamerwatch)met als resultaat dat de woorden en daden van alle 150 nieuwe kamerleden simpel te volgen zijn.

Toen ik de lijst onder ogen kreeg, waren drie kwart van de leden al vergeven. Mijn eerste keuze bleek de volgende ochtend ook al weg. En toen zag ik zijn naam staat en wist dat ik hem moest volgen. Edgar Mulder van de PVV. Provinciegenoot. Iemand wiens denkbeelden vrij ver van mij af staan. En dus volg ik hem sinds kort, ben ik zijn adoptietweep. Ik ‘kende’ hem van een voorvalletje in het gemeentehuis hier op een avond waarbij ik niet aanwezig kon zijn. Het leek ook of hij verschil tussen een gastarbeider en een vluchteling niet kende (of wilde kennen). Zijn uitspraken op Twitter zijn ook niet echt vrolijk makend. Maar goed, de goede man kreeg toch 1.127 voorkeurstemmen, ik probeer zo neutraal mogelijk te observeren.

Er zijn al kamerleden die hun adoptietweeps uitnodigden voor koffie, lunch of zelfs een concert, de eerste ontmoetingen zijn al achter de rug. Volg het ook via twitter, de hashtag produceert elke dag genoeg tweets.

Het initiatief genereerde meteen al flink wat publiciteit (Volkskrant, 3FM, RTV Oost) en moet zich nog ontwikkelen. Ik ben benieuwd, ik ga mijn best in ieder geval doen.

 

