Tags

, ,

Nummer  109
Artiest  Jeroen van Merwijk
Titel  Treurige dingen
Jaar  1992
Wikipedia  Jeroen van Merwijk
Website  Jeroen van Merwijk
Tekst  Muzikum

Winter 1989. Harrie Jekkers trad op samen met Koos Meinderts bij een kleine studentenvereniging in Leeuwarden. Ik zat in de zaal, met een paar dozijn anderen. We kregen drie voor de prijs van twee. Jeroen van Merwijk kwam mee. Hij raakte de zaal met nummers die later bekender werden, zoals ‘Geef mij mijn sperma terug’ en ‘Een student hoort niet in een tent’. Geweldig.

Natuurlijk werd ik fan, zag ik hem regelmatig in diverse theaters, de laatste keer weer met Harrie Jekkers. Van Merwijk is een geniale woordkunstenaar die prachtige liedjes produceert alsof het kindertekeningen zijn. Vele anderen profiteerden van zijn liedjes (o.a. Karin Bloemen en Harrie Jekkers), maar op de een of andere manier bleef zijn doorbraak uit. Hij bleef optreden in kleine zaaltjes, gewaardeerd, maar het grote publiek kent hem niet.

Het kiezen van een mooi lied is niet eenvoudig, vele prachtige titels kwamen in aanmerkingen. Misschien heb ik juist daarom gekozen voor dit liedje. Kort en simpel, maar o zo raak. Elk woord staat precies goed, alles klopt. En volgens mij heeft iedereen die man wel eens zien zitten. In de botsauto’s of op een andere plek, kan haast niet anders.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

