Tags

, , ,

groenlinks logoVoor de vaste bezoekers van dit blog zal het geen verrassing zijn dat mijn stem naar GroenLinks gaat. Ik ben al meer dan anderhalf decennium lid, ben lokaal actief, sta achter de grondbeginselen en geloof oprecht dat de partij het beste programma heeft voor de toekomst.

Dat wil niet zeggen dat ik het altijd eens ben met de standpunten, dat ik blind achter de leiders aanloop. Wie het archief van dit blog induikt, komt kritische stukken tegen waarin ik de koers van de partij aanval. Ik heb ook bij provinciale verkiezingen wel eens wat anders gestemd. Ook nu het de partij mee lijkt te zitten, ben ik het niet overal mee eens. De Amerikaans aandoende campagne rondom Jesse Klaver past mij niet. Zonder enige twijfel geloof ik dat hij een talent is, een goede politicus is, een betere gaat worden. Maar mocht er iets misgaan, dan hangt je hele strategie aan een enkele persoon, terwijl je volgens mij juist als partij gezamenlijk iets nastreeft.

Ook het eeuwig terugkerende punt van het referendum, gelukkig nog niet zo obsessief als bij D66, staat mij tegen. Er zijn veel meer goede punten tegen referenda dan voor. Maar zonder twijfel gaat mijn stem dit keer toch weer naar GroenLinks. Omdat ik geloof dat het beter kan dan dat op dit moment gebeurt. Omdat we als mensheid empathie hebben en niet de ‘law of the jungle’ hoeven te volgen. Omdat ik de wereld beter wil achterlaten voor mijn dochter. Omdat er genoeg rechts beleid is geweest de afgelopen jaren. Omdat welzijn belangrijker is dan welvaart.

En omdat ik ook al vele jaren op vrouwen stem, gaat mijn stem niet naar Jesse, maar naar nummer 29: Janet Duursma.

Themaweek 35: Verkiezingen 2017

