Tags

, ,

4not3In de weken, maanden, voor de verkiezingen zie je ineens de opkomst van het debat. Poltici worden door alle media uitgenodigd om met elkaar in debat te gaan. De bedoeling schijnt te zijn dat vooral de zwevende kiezer, waarvan er de laatste jaren steeds meer zijn, kan bepalen welke partij zijn/haar stem waardig is.

Wat we daadwerkelijk zien is een spel waarin politici de concurrent proberen te vangen met woorden, proberen de slechte kanten van de ander te laten zien, maar vooral niet met elkaar in gesprek gaan of daadwerkelijk luisteren. Tegenwoordig is het mogelijk om via social media ook mee te doen aan deze debatten, of in ieder geval hun mening te geven. Dat perceptie daarbij een erg grote rol speelt, lijkt me duidelijk. Waar ik ook kijk, ik zie weinig PVV-ers die ineens opmerken dat Roemer een punt heeft. Ik zie geen CDA-ers die de zorgen van Wilders delen. Ongeacht wat er gezegd wordt, zijn de stellingen allang betrokken. Mooi voorbeeld was het bezoek van Fleur Agema aan het programma van Pauw en Jinek. Terwijl velen zich ergerden aan haar nietszeggende antwoorden, complimenteerden PVV-aanhangers haar dat ze aan de tafel van de vijand toch maar mooi even zei waar het op stond. Weer anderen vonden dat de interviewers flink te kort schoten en wel eens een goede kritische vraag hadden mogen stellen.

Debatten lijken hun langste tijd te hebben gehad. Wilders ontloopt ze, hij heeft er niets te winnen. Rutte ontloopt ze, geen idee waarom. Klaver staat liever op een poppodium met alleen maar eigen aanhangers. De kleine partijen balen juist dat ze niet mee mogen doen.

Volgens mij gaan we in de toekomst steeds minder debatten zien. Maar mocht ik zwevende kiezer zijn geweest, dan zou mijn stem gaan naar de politicus die tijdens een debat van standpunt durft te wisselen, omdat hij daarvoor goede argumenten heeft gehoord. Liever een politicus die aan zijn eigen gelijk durft te twijfelen, dan een die de wijsheid in pacht denkt te hebben, maar niet luistert naar een ander.

 

Themaweek 35: Verkiezingen 2017

