Tags

,

Op 17 juni 1994 stond ik in de rij om een kaartje te krijgen voor een honkbalwedstrijd. Mijn eerste wedstrijd in de MLB. Ik was al een paar jaar honkbalfan, ik was een paar dagen in Washington DC bij studievrienden en ging van daaruit naar Baltimore. In de rij ging het gesprek maar over een persoon. OJ Simpson. Ik begreep er niets van. Je gaat naar honkbal en je hebt het over een voormalige Footballspeler.

’s Avonds terug in DC keken we televisie. Ik zag de vreemdste achtervolging ooit. Ik zag mensen aan de rand van de autobaan een voortvluchtige crimineel toejuichen. Fascinerend. De kranten de volgende dag stonden vol, ik las ze van a tot z. Een verslaving was geboren. Een paar dagen later, terug in Nederland keek ik elke dag naar CNN. Toen het proces eenmaal was begonnen was er elke week een samenvatting op de BBC. Ik keek het. Ik las kranten en tijdschriften, later boeken.

Onlangs was de op NPO2 documentaire te zien die ESPN vorig jaar maakte. Vijf afleveringen, acht uur lang. Weer zat ik geboeid naar de televisie te staren.

Hoe kon een sportheld zich zo laten gaan dat hij een moordenaar werd? Hoe kon iemand waarvan iedereen overtuigd was dat hij het had gedaan uiteindelijk toch vrijgesproken worden? Een themaweek over OJ Simpson.

Themaweek 32: OJ Simpson

