Tags

, , , , , ,

16-064Elegance – Over Holland

Volgens mij zijn er mensen die boeken lezen en anderen die tijdschriften lezen. Ik probeer weliswaar beide, maar vele tijdschriften blijven maanden liggen, anderen krijgen niet meer dan een keer extra bladeren. Ik ben dus een boekenlezer. De tijdschriftlezer wil wel een boek lezen, maar komt daar niet aan toe. In de zomervakantie ineens een hele stapel, de rest van het jaar niet.

Voor die mensen bedacht Elegance dat ze als bijlage een boek cadeau doen. Volgens mij hebben ze dat een aantal keer gedaan, via boekenmarktjes en tweedehands winkels heb ik er daar een aantal van gescoord. Ik lees dus geen Elegance, maar vind hun cadeau wel leuk.

Het geschenk van 1990 was een verhalenbundel met daarin vele buitenlandse schrijvers die schreven over Nederland. Of Holland, zoals het in de tijd van sommigen nog heette, in de beleving van anderen nog steeds is. En dat is best leuk, want de tevredenheid die sommige Hollanders uitstralen wanneer ze het over Holland hebben, is wel eens verbazingwekkend. Dus als er een buitenstaander ons land observeert, zeker als het iemand is die ook nog eens zijn gedachten goed kan verwoorden, dan is dat interessant.

Het allereerste verhaal begint al meteen mooi: “Een land waar alles in orde, samenhangend, onontkoombaar en logisch is. De mannen en vrouwen zijn er lelijk, niet op een menselijke manier, maar als vissen, met visseogen en vissekoppen, een gelaatskleur van gedroogde vis, en ze hebben iets van zeerobben en kikkers; ze lijken ook wel op die grof geschetste figuren die ruzie staan te maken op de achtergrond van een schilderij van Van Ostade.” Meer dan anderhalve eeuw geleden genoteerd, twee Franse broers zijn duidelijk in hun associatie.

En het is best pijnlijk dat een Rus ons wijst op onze bureaucratie, dat een Portugees de keuken en en passant de gezelligheid er door haalt, James Joyce het niet op honden blijkt te hebben en zelfs Casanova blijkt het in Nederland niet naar zin te hebben gehad. Maar het is goed om te lezen. Iets minder zelfingenomenheid is nooit verkeerd. Iets minder verlangen naar de gouden eeuw, de voc-mentaliteit of de jaren vijftig is zeker niet verkeerd.

En ook al is het maar een dun boekje, ooit gratis bovendien, lezen maakt je rijker, wijzer, intelligenter, opener en ruimdenkender. Zouden meer mensen moeten doen…

Citaat: “Niet alleen in Amsterdam hadden de goden de goedheid om mijn vooroordeel tegen blondines te elimineren. Ook in de rest van Holland had ik het geluk mijn vroegere vergissingen te kunnen corrigeren. Ik wil absoluut de Hollandse vrouwen niet ophemelen ten kosten van de dames van andere landen. De hemel beware me voor zulk een oprecht, hetwelk van mijn kant tegelijk de grootst mogelijke ondankbaarheid zou betekenen.” (p.77)

Nummer: 16-064
Titel: Over Holland
Auteur: Diversen (Edmond en Jules de Goncourt, Kirill Gradov, J. Rentes de Carvalho, Milan Kundera, Aldous Huxley, James Joyce, Octave Mirbeau, Jose Duarte Ramalho Origao, Heinrich Heine, Giacomo Casanova, Samuel Pepys, Charles de Coster, Karel Capek, Edmondo de Amicis, Ethel Portnoy)
Taal: Nederlands
Jaar: 1990
# Pagina’s: 127 (15034)
Categorie: Reizen
ISBN: nvt

Themaweek 31: Boeken

