Tags

, , , ,

16-056Büch’s boeket 1

Midden jaren tachtig mocht Boudewijn Büch een boekenprogramma maken op de televisie. Het was anders dan anderen. Hij bracht literatuur dichter bij de mensen, deed er niet hoogdravend over en sprak de taal die tot dat moment niet passend werd geacht als er over zoiets zwaars als literatuur werd gesproken. Ik was fan.

Bij die programma’s verschenen wat boekjes met door hem bij elkaar geraapte verhalen en boekfragmenten. Een amuse guelle. Een voorproefje. Een kennismaking.

Drie decennia later lees ik deel 1, ongetwijfeld een herlezing, midden jaren tachtig tot midden jaren negentig was ik een frequent bezoeker van de bibliotheek. Maar ja, wat blijft er een kwart eeuw hangen van dermate korte stukjes. Dus duik ik er met plezier weer in. Herman Brusselmans, Hans Dorrestijn, Bert Jansen, Tim Krabbé, Tom Lanoye en Willem Wilmink, vele boeken heb ik van ze gelezen. Dus is het juist leuk om nog eens wat nieuws te ontdekken. Riekus Waskowsky bijvoorbeeld, ooit prachtig bezongen door Harry Muskee. Pieter Brouwer die in een komisch kort verhaal uitlegt waarom je op moet letten bij wiskunde. J.P.Guepin, Laurie Langenbach en Kees Stip. Leuke kennismaking, ik zal opletten of ik nog eens wat van ze tegenkom in de toekomst.

Citaat: “Ik kocht nooit een plaat: ik had niet eens een eigen kamer, laat staan een pick-up. Die kwam er bij ons niet in. Mijn oudste broer, die in de stad woonde en één keer in de maand voor zijn vuile goed naar huis kwam, bracht een oude, Spaanse gitaar voor me mee. Maar ik kon er niet op spelen. En vragen om gitaarles zou alleen maar de spotlust van mijn familie hebben opgewekt.” (p.152)

Nummer: 16-056
Titel: Büch’s boeket 1
Auteur: Diversen (red. Boudewijn Büch)
Taal: Nederlands
Jaar: 1985
# Pagina’s: 192 (13845)
Categorie: Fictie
ISBN: 90-351-0310-6

Meer:
De kleine blonde dood
Geestgrond
Over Redmon O’Hanlon
Zingende botten
Het ijspaleis
Voorgoed verliefd

Themaweek 31: Boeken

