Tags

, ,

Nummer  110
Artiest  Joy Division
Titel  Love will tear us apart
Jaar  1980
Wikipedia  Love will tear us apart
Website  Joy Division (Discogs)
Tekst  AZ Lyrics

Ik zou niet durven beweren dat ik de muziek van Joy Division begreep, zeker niet toen ze uitkwam. Ik was tien. Maar toen ik de daaropvolgende jaren op zoektocht begon door de muziekwereld, kwam ik de naam geregeld tegen. Zo nu en dan nog wat muziek ook. Donkere, trieste muziek, passend bij het Engeland van de jaren tachtig. Mijn jeugd was zorgeloos, ik kan moeilijk nu verklaren dat ik Joy Division begreep.

Zanger Ian Curtis was een talent, dat was mij wel duidelijk. Zijn teksten waren duister, de wereld was niet zo mooi. Maar hij was een echte muzikant, een gepassioneerd artiest. The Cure waren optimisten vergeleken bij Joy Division. Een elpee van Joy Division draaide je niet twee keer na elkaar. Ian Curtis was natuurlijk zwaar depressief. Hij werd niet ouder dan 23, hing zich op in zijn eigen keuken, 18 mei 1980. De titel van het bekendste nummer van zijn band kwam op zijn grafsteen te staan. Die grafsteen verdween een kwart eeuw later, ik gok een fanatiek fan van de band.

De overgebleven leden van Joy Division gingen verder onder de naam New Order. Leuk bandje, maar niet zo memorabel als Joy Division.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

