Tags

, ,

Nummer  112
Artiest  Kate Bush
Titel  Running up that hill
Jaar  1985
Wikipedia  Running up that hill
Website  Fish People
Tekst  Genius

Natuurlijk kende ik haar wel toen ze in 1985 Hounds of Love uitbracht. Wuthering Heights was een bekend nummer van een zangeres met een heel hoog stemmetje. Wist ik veel dat het op een beroemd boek gebaseerd was. Maar toen kwam ze met deze single. En ze was niet cool. Ze paste niet bij mijn muzieksmaak. Zo’n zangeres die er uit zag als ballerina, daar luisterde je toch niet naar, als je fan was van U2, the Smiths en the Simple Minds?

Maar het nummer raakte me wel. Bij de volgende single van het album ging ik definitief om. Cloudbusting had niet alleen een geweldige clip met Donald Sutherland (geïnspireerd door the Mosquito Coast?), het liet me zien dat er niet perse raggende gitaren nodig waren om een mooi nummer te schrijven. Met terugwerkende kracht steeg ook mijn waardering voor die eerste single.

Kate Bush heeft vele albums gemaakt, niet allemaal even bijzonder. Maar als artiest heeft ze altijd haar eigenheid gehouden, geen concessies. Haar concertreeks onlangs heb ik maar niet geprobeerd, iemand die zo goed is en dan na 35 jaar pas weer optreed, die zal snel uitverkocht raken. Dat bleek te kloppen. Running up that hill werd weer diverse keren gecoverd, niet altijd even goed overigens, met Placebo, Within Temptation en Tori Amos als de bekendste namen.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

