Tags

, , ,

Het was al de vierde editie, dit was de eerste keer dat ik ben geweest. De afstand helpt niet. Haarlem is een mooie locatie, maar voor Nederlandse begrippen een wereldreis. De avond ervoor een feestje, op tijd opstaan is een illusie. Parkeren ook lastig, dus uiteindelijk toch maar voor een dure parkeergarage gekozen. Ik dacht dat ik te laat was, maar omdat de NS ook problemen had, begon het programma ook wat img_4501later. Met de neus in de boter. Edwin Winkels opent, het thema is dit jaar Spanje, wie kan je beter vragen dan hem? Viggo Waas volgt met een stukje uit zijn nieuwe show Cruijff & Pipo. Want ook al is het thema Spanje, voor velen is dat gewoon een excuus om over Johan Cruijff te praten. Niet erg. Mooie verhalen, minstens zo mooie beelden, ontspannen sfeer, het was een erg mooie dag.

img_4503Monologen van Auke Kok, Teun Meurs, Edwin Winkels, Willem Vissers, Sjoerd Mossou en David Endt, het was allemaal erg leuk. De film Johan Primero had ik al gezien, heb ik aan me voorbij laten gaan. Ook L’ultim partit had ik al eens gezien, maar het begin en einde heb ik toch meegekeken. Schitterende beelden, gemaakt vlak voor bekend werd dat Cruijff ziek was. De titel kreeg een hele andere lading sindsdien. Vond het prachtig dat ik na de tijd nog even met de regisseur Jordi Marcos kon praten. Grappig dat ik bij de tapas-truck de Spaanse tapas uit het Nederlands voor hem moest vertalen naar het Spaans.

img_4505Sierd de Vos was de hoofdact van de avond. Wijn slurpend ging hij op een bank hangen en vertoonde zijn eigen filmpjes. Kees schreef er al mooi over. Het einde van het programma heb ik gemist, om tien uur moest ik toch echt weer terug dwars door het land. Enige dissonant was Toon van Driel die zichzelf erg grappig vond en vindt, geen opvolger ziet in Nederland en vol trots vertelde hoe hij vroeger geregeld dronken achter het stuur zat, omdat dat toen nog geen probleem was. Ver voorbij zijn hoogtepunt, zoals zijn dagelijkse strip aantoont.

img_4513Voor mijn boekencollectie was het ook een mooie dag. Liefst vijf schrijvers signeerden boeken, achtereenvolgens Edwin Winkels, Auke Kok, David Endt, Toon van Driel (vroeger was hij leuk) en Sjoerd Mossou staan nu gesigneerd in de kast. Daarnaast de kans om wat oude blogvrienden weer eens te spreken (Teun, Hein, Marcel, Erik, Andre,  Joris) en wat andere bloggers (Kees, Jaap) voor het eerst te ontmoeten, het was een prachtige dag.

Maar toch, rij ik de volgende keer weer zo ver? Is het de 21 euro voor de parkeergarage extra ook nog eens waard? Volgend jaar een beter op elkaar aansluitend vlekkenplan, een locatie centraal in den lande en ik kom weer. Ik weet zeker dat er nog een aantal GFC-ers ook meegaan.

