Tags

, , ,

Nummer  113
Artiest  Buena Vista Social Club
Titel  Chan chan
Jaar  1996
Wikipedia  Chan chan
Website  Buena Vista Social Club
Tekst  LyricsMode

De wereld heeft veel te danken aan Ry Cooder. Zelf is hij niet of slechts sporadisch te horen op het album dat hij maakte van de Buena Vista Social Club, maar dankzij hem kent de hele wereld een hele rits Cubaanse artiesten die anders in stilte zouden zijn gestorven.

Ibrahim Ferrer was schoenenpoetser. Een ander zong in toeristenhotels. Ruben Gonzalez speelde helemaal niet meer. Velen de tachtig al gepasseerd. Maar dankzij dit project kwamen ze allemaal bij elkaar voor een album. Een schitterend album. En dus volgde er een tour, een documentaire en vele solo-albums. Allemaal dankzij dit experiment.

De liedjes die ze opnamen waren eigen liedjes, bewerkingen van oude liedjes, typisch Cubaanse geluiden. Ik heb het voorrecht gehad om Cuba twee keer te mogen bezoeken. Waar je ook bent in het land, je zal er muziek horen. En die muziek is mooi, passend, eenvoudig toegankelijk en alom tegenwoordig.

De teksten zijn niet zo bijzonder, het gaat de Cubanen om de muziek. Een deuntje in het hoofd, mee neuriën of dansen. Veel dansen. Chan Chan werd het kenmerkende nummer voor dit project. Een decennium eerder geschreven door Compay Segundo, de beginklanken van dit lied zijn over de hele wereld bekend, iedereen weet wat er gaat komen.

Wat baal ik er van dat ik ze nooit live gezien heb. De kaartjes waren al uitverkocht voor ik doorhad dat ze zouden komen. De zwarte markt onbetaalbaar. Meerdere muzikanten leven niet meer. De band gaat door, er zijn genoeg nieuwe ‘oude’ artiesten die aanschuiven. Maar wat had ik graag Ibrahim Ferrer een keer live zien zingen. Zijn rol in de documentaire bezorgde me al tranen in de ogen.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.

