Tags

, , , ,

16-050Op reis

Een verhalenbundel met als thema reizen. Altijd goed, zou je denken. Als je dan de lijst met schrijvers ziet, dan gaat het zeker goed komen. Enkele favorieten, aantal gerenommeerde auteurs, leuk boek dus.

Bij lezing valt dan vooral op hoe verschillende de schrijvers met het thema omgaan. Van de jeugdherinnering van Maarten Spanjer, via het fictieve verhaal van Herman Brusselmans tot het gedetailleerde dagboek van Karel Glastra van Loon. Leuk om de verschillen te zien, het genre is niet beperkt, het is een uitnodiging met mogelijkheden.

Marjan Berk fietst op uitnodiging door Frankrijk, Tim Krabbe mag helemaal naar Nieuw Zeeland. Ook het verhaal van Joost Zwagerman lijkt me gesponsord. Als ik het goed heb schrijven Kristien Hemmerechts en Gerrit Komrij over de plekken waar ze woonden of nog wonen, dat maakt het voor hen mogelijk om een diepgaander verhaal te produceren, voor de lezer is het leuk om een land van binnenuit beter te leren kennen. Yvonne Kroonenberg heb ik niet veel gelezen en dat al heel lang geleden, maar haar verhaal lijkt me onderdeel van een groter verhaal.

Al met al een leuke verzameling, proeven aan nieuwe oeuvres of wegdromen bij mooie bestemmingen, wat je maar wil.

Citaat: “Bibberend zaten we in de Volkswagen te wachten tot het noodweer dat boven de camping was losgebarsten, overdreef. Mijn moeder deelde naar parfum smakende pepermuntjes uit. De chauffeursplaats naast haar was leeg. Door de beslagen achterruit staarde ik naar het klapperen van het tentdoek, dat haastig over het aluminium frame was geslagen en nog niet met tentharingen in de Spaanse grond verankerd was. Bij elke windvlaag werd de afdruk van het hoofd van mijn vader door het kletsnatte linnen zichtbaar.” (p.132)

Nummer: 16-050
Titel: Op reis
Auteur: Diversen (Marjan Berk, Martin Bril, Herman Brusselmans, Karel Glastra van Loon, Hanneke Groenteman, Kristien Hemmerechts, Gerrit Komrij, Tim Krabbé, Yvonne Kroonenberg, Cees Nooteboom, Maarten Spanjer, Rosita Steenbeek, Manon Uphoff, Joost Zwagerman)
Taal: Nederlands
Jaar: 2004
# Pagina’s: 188 (12322)
Categorie: Reizen
ISBN: 90-8519-156-4

Meer:
Goodreads