Tags

, , , , , ,

16-048Youp van ’t Hek – Nederland volgens Youp

De planning was deze zomer beter. Een paar dikke boeken, wat tijdschriften die weg mochten na lezing, het kwam redelijk uit. Ik was dus ook minder dan voorgaande jaren aangewezen op de back up optie de Vakantiebieb-app. Wel een geweldige service van de bibliotheek, gratis voor leden én niet-leden.

Het enige boek dat ik dus op mijn iPhone las tussen de bedrijven door was de verzameling columns van Youp van ’t Hek. Na zijn grote doorbraak begin jaren negentig vond ik zijn cabaretprogramma’s eigenlijk veel eenheidsworst. Leuk, maar niet boeiend. Zijn columns, elke zaterdag in het NRC, zijn actueler, scherper, passen beter bij hem. Hij hoeft het publiek niet perse te pleasen, wat in het theater natuurlijk wel een vereiste is. Daarbij zijn de lezers van het NRC niet rechtstreeks vergelijkbaar met zijn theaterpubliek.

Voor een column vind ik zijn stukjes aan de lange kant. Voordeel is wel dat hij een onderwerp goed kan doorzagen, niet hoeft te blijven bij een oppervlakkige beschouwing. Een enkele keer merk ik dat hem dat ook wel moeite kost en worden er kunstmatig meerdere onderwerpen aan elkaar gekoppeld.

In deze bundeling de beste columns van een jaar of vijftien. Vaak zag ik het boek liggen op de pronktafel van boekhandels. Vooral bij de Aki’s en Bruna’s van deze wereld. Boekhandels die niet voor lezers bedacht zijn. Nooit had ik de neiging om tot aanschaf over te gaan. Toch vond ik het leuk om de tijd nog eens terug te lezen aan de hand van zijn columns. De wereld is flink veranderd, de onderwerpen die bij de bewuste tijd horen, geven dat duidelijk aan. En Youp is gewoon een goede columnist, legt de vinger op de zere plek of strooit zout in de open wonden als hij dat nodig vindt.

Citaat: “In gammele bootjes gaan ze de zee over. De Middellandse Zee. Met gevaar voor eigen leven. Welk leven? Daar hadden ze geen leven. Dus? Precies! Ze sjouwen Europa in. Via Italiaanse eilandjes. Sombere zwijgende mannen, angstige vrouwen, die hier al snel misbruikt worden in de prostitutie. Radeloze kinderen. Waarom ze komen? Omdat er daar niks is? Ze hebben toch olie? Ja, maar die hebben wij ons toegeëigend. Net als de rest van de delfstoffen. De rijkdom daar is van ons.”

Nummer: 16-048
Titel: Nederland volgens Youp
Auteur: Youp van ‘t Hek
Taal: Nederlands
Jaar: 2013
# Pagina’s: 410 (12054)
Categorie: Columns
ISBN: 978-94-0040-0256-0

Meer:
Het platte land
166 x Youp
Goodreads