Tags

, ,

Nummer  116
Artiest  La Oreja de Van Gogh
Titel  El 28
Jaar  1998
Wikipedia  El 28
Website  La Oreja de Van Gogh
Tekst  Musica

In de loop van de jaren tachtig groeide mijn afkeer van popmuziek. De muziek die ik het liefst beluisterde moest alternatief zijn, daar hoorde een gedachte achter te zitten, daar mocht vooral geen commerciële gedachte achter schuil gaan en hoe ingewikkelder hoe beter.

Pas vele jaren later kwam ik er achter dat het juist een kunst is om een mooi liedje te maken. Voor mijn gevoel waren dat de jaren zestig, Beatles en Beach Boys, maar niet meer van toepassing decennia later. Ik had het mis. Een goed liedje maken is een geweldige prestatie. Maar het probleem is dat de popmuziek vooral draaide om populariteit en verkoopcijfers. Daardoor vallen nog steeds erg veel titels af.

En dus ontdekte ik ver na mijn dertigste nog een genre dat ik de helft van mijn leven had genegeerd. Goede popmuziek. Bands als The Beautiful South, Wir sind Helden en La Oreja de Van Gogh. Deze laatste Spaans-Baskische band trok natuurlijk eerst de aandacht dankzij de naam. Het oor van Van Gogh. Volgens mij bestaat er geen Nederlandse band ‘De snor van Dali’, maar ik kan het mis hebben.

LOVG is een leuk bandje dat eind jaren negentig doorbrak, erg populair werd in Spanje (en andere Spaanstalige landen), maar daar buiten eigenlijk nauwelijks bekend werd. Onterecht, niet voor niets won de band tientallen prijzen, scoorde het vele hits en is elk album goed voor meerdere bekende deuntjes.

Dat El 28 in deze lijst is terecht gekomen, ach, bijna willekeur. De tekst is vrij simpel, wachten op lijn 28. Mijn interpretatie is dat 28 een erg mooie leeftijd was. Misschien wel een van de mooiste. Vrouwen zijn op die leeftijd op het mooist. Toch?

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.