Tags

, , , , ,

16-046Herman Finkers – De cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door

Teksten van cabaret doen het op papier goed. Zelfs al halen de teksten natuurlijk niet de emotie die er bij in het theater wel aanhangen. De timing, de sfeer, alles mis je. Desalniettemin komen veel cabaretiers met boeken van hun programma’s. Bij bekende cabaretiers heb je dan het voordeel dat je de teksten als het waren op hoort lezen in je hoofd. In het geval van Finkers geldt dat voor mij ook. Zeker de oudere teksten ken ik goed. Sommigen shows zag ik in het theater, later op de televisie, waarna ik de lp/cd ook nog eens regelmatig beluisterde, tenslotte stonden ze ook al in eerdere bundelingen.

Gaandeweg merkte ik dat ik die oude teksten, die ik eigenlijk al zo goed ken, nog steeds het leukste vond om te lezen. Niet dat de nieuwere teksten niet goed zijn, maar die raken mij toch iets minder, omdat ik ze alleen las als kale teksten, zonder context, zonder tijdgeest, bijna zonder referentiekader.

Geweldige woordgrappen, flauwe geintjes, open deurtjes, vreemde gedachtekronkels, het hele oeuvre van Finkers komt voorbij. En voor je het weet ben je bijna 500 pagina’s verder.

Leuk.

Citaat: “Mangs,
a’k op de fietse
fietse,
dan deank ik wa es.
Mer meestieds toch nich.” (p.317)

Nummer: 16-046
Titel: De cursus ‘omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door & Poëzie, zo moeilijk nie
Auteur: Herman Finkers
Taal: Nederlands
Jaar: 2014
# Pagina’s: 480 (11532)
Categorie: Cabaret
ISBN: 978-94-004-0259-1

Meer:
Herman Finkers
Make that the cat wise
Pittig