Tags

, , , ,

Volgens mij ben ik nog niet zo oud, maar zelfs ik kan me herinneren dat Sinterklaas en Zwarte Piet een zak bij zich hadden, waarin stoute kindertjes mee moesten naar Spanje. Daarbij had Zwarte Piet een wapen, de roe. Twee keer per week was er iets op televisie, woensdagmiddag en op zaterdag. En alleen bij de publieke omroep. Internet bestond nog niet, laat staan een app.

zwartepietDus in een enkele generatie is het straffen met de roe afgeschaft. Worden er geen kinderen meer mee genomen in de zak naar Spanje. Is er nu dagelijks iets te zien over de goedheiligman op Nickelodeon, RTL en bij de publieke omroep. Er zijn websites over Sinterklaas, de Sint heeft een eigen mailadres. Er bestaan apps om met de Sint te praten, lootjes trekken gaat digitaal. Gedichten kun je op bestelling laten maken. Het Sinterklaasfeest van nu lijkt weinig op het feest uit mijn jeugd.

En elke generatie kinderen sindsdien geloofde weer onvoorwaardelijk in het verhaal van Sinterklaas en zijn knecht. En nu kun je een heleboel mensen een plezier doen door iets minder schmink op het gezicht van die knecht te smeren en nu ineens mag een traditie niet veranderen? Waarvoor zijn die zogenaamde fans van zwarte Piet bang? Voor verandering?

Gerbie vindt iets (deel 2). Een serie waarin ik in precies 212 woorden probeer het nieuws te duiden.