Tags

, ,

Nummer  119
Artiest  Spinvis
Titel  Herfst en Nieuwegein
Jaar  2002
Wikipedia  Spinvis
Website  Spinvis
Tekst  LyricsMode

Ineens was daar in 2002 het album van Erik de Jong. Hij noemde zijn zolderkamerproject Spinvis. Prachtige naam. In zijn eentje in elkaar geflanst. Veel computers. Geluiden van voorwerpen die voorheen niet als muziekinstrument werden gezien. Mooie sfeervolle nummers.

Toen ik hem later live zag optreden realiseerde ik me hoe groot hij is als muzikant. Hij werd een soort orkestleider van allerlei muzikanten die hij bij elkaar had geraapt, als de samples op zijn debuutalbum. Jong en oud. Rock en jazz. Alles kwam samen. Met de onbetwiste leider Eric de Jong zelf.

Ondertussen zijn we meerdere albums verder. Filmmuziek. DVD. Televisie. En gelukkig heb ik hem ook meerdere keren live gezien. En elke keer weer was het een belevenis. Elke keer ging ik verbaasd naar huis over het gebodene. Dat een man dat kan bedenken.

Herfst en Nieuwegein valt in diezelfde categorie. Volgens mij zien de meeste mensen Nieuwegein toch als de meest saaie stad van Nederland, misschien met wat concurrentie van Almere en Lelystad. Toch lukt het Spinvis om een mooi nummer te schrijven over zijn woonplaats. Door de gewone dingen te benoemen en er sfeervolle muziek onder te zetten. Ontzettend knap. Eric de Jong is een genie.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.