Tags

, , ,

Nummer  121
Artiest  The Sound
Titel  Winning
Jaar  1981
Wikipedia  From the Lions Mouth
Website  Brittle Heaven
Tekst  Lyrics Mania

Begin jaren tachtig, de kelder van de bibliotheek. Daar waar de platen staan. Boeken zijn leuk, maar muziek is emotioneler. Over een goed boek kun je met een enkeling praten, over de nieuwste elpee met velen. Voor een gulden huurde je een LP. Voor een cassettebandje fietste ik kilometers, omdat het in Hengelo of Rijssen (Grote Een) goedkoper te verkrijgen was. Twee elpees op een bandje.

Eerst de bands die ik al volgde, hele oeuvres moest ik huren. En elke keer lokte die ene elpee hoes. Die met die leeuwen. Maar ik kende geen nummer. Kende de band niet. Moest ik echt twintig procent van mijn zakgeld besteden aan een elpee omdat de hoes zo mooi was?

Toch ging ik voor de bijl. Geen seconde spijt. Al bij de eerste tonen van het eerste nummer wist ik dat een mooie hoes geen toeval is. Winning donderde door mijn speaker (een pick-up met een deksel dat tevens als box dienst deed, zelf bij elkaar gespaard). En nog een keer. En de andere titels van The Sound volgden al snel. De band van Adrian Borland werd nooit beroemd. Had geen hits. Maar werd wel geprezen in de juiste bladen. Ik begon te begrijpen dat populariteit niet gelijk staat aan kwaliteit.

The Sound maakte zes albums. Het was goed. Het geluid was typisch jaren tachtig, nog voor de jaren negentig begonnen, waren ze uit elkaar. Ze hadden op hun manier gewonnen.

Gerbie’s top 212: Uitleg en regels. De volledige lijst tot nu toe: Top 212, te beluisteren via Spotify en Deezer.