Tags

, , , , ,

16-041Nicci French – Het geheugenspel

Echt precies kan ik het niet verwoorden, maar op de een of andere manier lokken de boeken me nauwelijks. Tegelijkertijd was elk boek dat ik van ze heb gelezen de moeite waard. Vreemde contradictie. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met mijn aversie voor de term literaire thriller. Het lijkt of ze de koningen van dit genre zijn. Ze hebben vele fans. Volgers. Gelovigen zou ik bijna zeggen.

Toch lees ik een keer per paar jaar een boek van het echtpaar. Op de een of andere manier liggen ze toch weer in mijn recyclebak, staan ze in mijn kast, liggen op Mount TBR. Dus ook deze zomer op de camping. En weer was ik er snel door heen. Lekker. Weer was ik geboeid. Ook goed. Maar toch heb ik ook zo langzamerhand door wat me steekt, wat me dwars zit. Het is voorspelbaar in zijn onvoorspelbaarheid. De meest voor de hand liggende optie blijkt nooit te kloppen. De thriller zit ‘m per definitie in het feit dat je niet alle gegevens hebt, dat je niet weet wat er gebeuren gaat. Het spel is voor de lezer om te bedenken wat er zal gebeuren, wat de schrijvers voor ons bedachte hebben. En het spel is dus voor de schrijver om zo te schrijven dat een voorspelling logisch lijkt, maar niet uitkomt. En dat spel stoort me.

In dit boek gaat het om een moord van een kwart eeuw eerder. Een familie raakte toen haar dochter kwijt, net zestien. Nu blijkt ze vlak bij haar huis begraven te zijn. En vanaf dat moment verandert het boek in een ordinaire whodunit. Wel een heel leuke in dit genre. Laten we het er maar op houden dat ik niet bij de doelgroep hoor. Dat er een eigen publiek voor is. Het is goed zo.

Citaat: “Eens is er het etiket van jeugdig radicalisme op hem geplakt, maar nu is dat vervangen door een net zo ongerijmd anarchistisch conservatisme. Hij is afwisselend, maar soms ook tegelijkertijd, een kleine Engelsman, een satiricus, een klassenstrijder, een bevrijder, een reactionair, een beroeps-iconoplast, een conformist, een rebel, een ouwe zeur en een seksistische uitbuiter.” (p.133)

Nummer: 16-041
Titel: Het geheugenspel (The memory game)
Auteur: Nicci French
Taal: Nederlands (Engels)
Jaar: 1997
# Pagina’s: 334 (9328)
Categorie: Whodunit
ISBN: 90-414-0532-1