Tags

, , , , , , ,

16-039John Steinbeck – Travels with Charley

De amateurhistoricus Geert Mak schrijft leuk. Dus toen hij een boek uitbracht dat Reizen zonder John heette, was ik meteen geïnteresseerd. De inspiratiebron wilde ik dus eerst lezen. Het bleek dit boek te zijn. Mak reisde decennia later de route van Steinbeck, op dezelfde manier, om te kijken of het boek nog klopte. Dus als ik Mak wil lezen, moet ik eerst dit boek hebben gelezen, vond ik eigenlijk.

Ooit las ik voor mijn boekenlijst zijn bekendste boek. Niet dat ik me daar drie decennia later iets van kan herinneren. Toch dook ik met prettige anticipatie in dit boek. Het viel me niets tegen. Naast een mooi reisverhaal is dit boek ook een prachtige tijdsgeestduider. De schrijver laat zijn vrouw achter en begint aan een reis door smalltown America. Hond Charley op de passagiersstoel voor gezelschap, een soort van zelfgebouwde cabine achter op, voorloper van de later populaire campers.

De kleine dorpjes blijken de moeite te zijn. Dit is het America zoals het toen leefde. Niet de steden bepalen de cultuur, maar de dorpen. Mede dankzij Charley heeft hij snel aanspraak, anders is er onderweg altijd wel een diner waar hij kan ontbijten, lunchen, dineren of gewoon een kop koffie scoren, waar hij lokale bevolking tegenkomt, al is het maar personeel dat uit hoofde van functie wel met hem moet praten.

Hoe leuk ik het ook vond om te lezen over zijn reis, ik had het wel logisch gevonden om een (of zelfs een aantal) kaart in het boek op te nemen. Even kijken hoe hij gereden is, waar hij ook al weer was. Ongetwijfeld was daarop ook uitgekomen dat hij aan het begin van zijn reis overal stopte, alles interessant vond, maar tegen de tijd dat hij op de weg terug naar huis was – ondanks dat hij zijn vrouw onderweg al had gezien – minder moeite deed om alles te bekijken, te begrijpen. Hij ziet zelfs op tegen Texas, alsof hij er eventjes met een boog omheen kan rijden.

Al met al, gezien de tijd waarin het boek verscheen, een erg goed boek. Een klassieker. Ik snap dat Mak geïnspireerd raakte. Al moet ik ook zeggen dat de volgende generaties reisschrijvers het origineel snel overtroffen.

Kortom, op zoek naar het boek van Geert Mak nu.

Citaat: “Roots were in ownership of land, in tangible and immovable possessions. In this view we are a restless species with a very short history of roots, and those not widely distributed. Perhaps we have overrated roots as a psychic need. Maybe the greater the urge, the deeper and more ancient is the need, the will, the hunger to be somewhere else.” (p.104)

Nummer: 16-039
Titel: Travels with Charley
Auteur: John Steinbeck
Taal: Engels US
Jaar: 1962
# Pagina’s: 277 (8802)
Categorie: Reizen
ISBN: 978-0-14-005320-3

Meer:
Wikipedia
Wikibooks
Goodreads
The Atlantic (review)
Hele boek (pdf)
Geert Mak

Themaweek 10: Meer boeken

